| Ansvarligt institut | Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | ||||||||||||
| English Title | Veterinary Genetics | ||||||||||||
| Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||
| Varighed | En blok | ||||||||||||
| Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
| Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
| Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Der afholdes 2 timers skriftlig auditorieeksamen. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
| Rammer for Undervisning | Forelæsninger og teoretiske øvelser | ||||||||||||
| Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
| Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
| Pointspærring | Igen | ||||||||||||
| Anbefalede forudsætninger | LVEB11000 Cytologi og almen histologi | ||||||||||||
| Begrænset deltagerantal | Forbeholdt veterinærstuderende | ||||||||||||
| Kursusindhold | |||||||||||||
| Mendel genetik, kromosomer, mitose/meiose, kobling og kortlægning af gener, mutationer, kromosomfejl, DNA-teknologiske metoder, genomkendskab, populationsgenetik, indavl. | |||||||||||||
| Undervisningsform | |||||||||||||
| De anførte emneområder dækkes ved en række forelæsninger. Forelæsningerne suppleres med teoretiske øvelser, der består af opgaveløsning inden for de vigtigste aspekter. Fagets læringsmål bliver gjort tilgængelige i elektronisk form. | |||||||||||||
| Målbeskrivelse | |||||||||||||
| Der sigtes på at opnå en forståelse af generelle genetiske principper for nedarvning af monogene egenskaber og sygdomme. Der vil blive arbejdet med genetiske problemstillinger på både individ- og populationsniveau. Kurset danner basis for den efterfølgende undervisning i husdyravl, hvor der er fokus på komplekse/kvantitative egenskaber, de kliniske fag samt fag tilhørende biomedicindifferentieringen. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden - Kende de overordnede trin i genekspressionen - Kunne definere principperne for mendelsk nedarvning - Kunne identificere de klassiske nedarvningsformer - Kunne redegøre for de cellulære mekanismer (meiose, mutation), som er ansvarlige for, at der genereres genetisk variation - Kunne redegøre for principper og anvendelsesområder for koblingsundersøgelser, herunder genomscan - Kunne redegøre for implikationerne af mutationer fra DNA- til proteinniveau - Kunne redegøre for hovedprincipperne indenfor populationsgenetik, herunder betydningen af genetisk drift og selektion - Kunne beskrive grundlaget for problematikken omkring indavl samt konsekvenser for sundhed og produktion - Kunne beskrive DNA teknikker til analyse af genomer - Kunne beskrive opbygningen af et pattedyrgenom Færdigheder - Anvende simple metoder til at udregne forventede udspaltningsratioer og risiko for monogene sygdomme - Opstille og analysere genealogiske diagrammer - Beregne slægtskabet mellem dyr og indavlsgraden for dyr i en stamtavle - Foretage genetisk kortlægning af loci med angivelse af rækkefølge og genetisk afstand - Beregne simple populationsparametre såsom fænotypefrekvens, genotypefrekvens og allelfrekvens samt test af Hardy-Weinbergligevægt - Kunne vurdere hvilke DNA teknikker der er relevante til løsning af specifikke genetisk problemstillinger - Fortolke resultater af DNA-teknologiske metoder Kompetencer - Identificere, evaluere og fortolke genetiske problemstillinger i relation til monogene sygdomme - Arbejde selvstændigt med genetiske problemstillinger som grundlag for efterfølgende kurser i husdyravl, de kliniske fag samt på biomedicindifferentieringen | |||||||||||||
| Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
| Hartwell, L.H. et al.: Genetics - From Genes to Genomes. 4th Ed. McGraw-Hill, New York, ISBN 978-0-07-122192-4 Kompendium i populations- og sygdomsgenetik | |||||||||||||
| Kursusansvarlig | |||||||||||||
| Camilla Vibeke Sichlau Bruun, cvb@sund.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab, Tlf: 353-33067 | |||||||||||||
| Studienævn | |||||||||||||
| Studienævn V | |||||||||||||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||