Responsible Department | Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Eksamen består af 2 uafhængige delelementer: Avlsdel en 2 timers skriftlig auditorieeksemen med multiple choice og korte essay spørgsmål. Multiple choice spørgsmålene er uden hjælpemidler mens alle hjælpemidler må anvendes til essay spørgsmålene. Ernæringsdel: case-baseret med aflevering inden for 24 timer. Weight: Såvel ernærings- som avlsdelen skal bestås for at bestå det samlede kursus. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og teoretiske øvelser med varierende placering formiddag/eftermiddag. Udbydes første gang 2010/2011 | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | LVEB10386 Veterinary Anatomy and Physiology - part 1 LVEB10387 Veterinary Anatomy and Physiology - part 2 LVEB11000 Cytology and General Histology LVEB11001 Veterinary Genetics LVEB10411 Chemistry and Biochemistry for Veterinary Students LVEB10406 | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen. Forbeholdt veterinærstuderende. | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kurset dækker to forskellige fagområder som undervises separat. Kurset indeholder en introduktion til de basale begreber indenfor fagområderne ernæring og avl efterfulgt af mere specifikke forhold vedr. herbivore (drøvtyggere og heste); omnivore (grise, fjerkræ) og carnivore (mink og ræve): Kvantitativ beskrivelse af de forskellige dyrearters fordøjelse og omsætning af energi- og næringsstoffer til forskellige livsytringer (f.eks.. vedligehold, vækst, reproduktion, laktation). Principper for bestemmelse af energi- og næringsstofbehov og -normer for produktionsdyr kombineret med et grundlæggende kendskab til egnede fodermidler for disse dyr, herunder påvirkning af produktkvalitet. Beskrivelse af fodermidlernes kemiske sammensætning og værdi karakteristiske egenskaber og risiko for indhold af uønskede eller ernæringsskadelige stoffer. Vurdering af foderplaner også i relation til ernæringens betydning som årsag til sygdom samt brug af diæter i forbindelse med forskellige lidelser særligt indenfor produktionsdyr. Præsentation af den grundlæggende teori der ligger til grund for alt avlsarbejde, herunder genetisk parametre, genetisk korrelation, avlsværdi, genetisk fremgang, indavl og heterosis. Dernæst gives generelle eksempler på hvordan den avlsmæssige udvikling for en husdyrpopulation, inklusiv familiedyr, kan påvirkes af forskellige tiltag, herunder anvendelse af moderne reproduktionsteknikker og DNA-tests. Eksempler vedrørende de vigtigste danske husdyrarter vil løbende blive inddraget. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningsformen bliver en kombination af forelæsninger, teoretiske øvelser og cases samt en ernæringsekskursion. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset skal give et basalt kendskab til de grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov til raske og syge dyr samt et basalt kendskab til grundlæggende avlsteori og forudsætningerne for det praktiske avlsarbejde for de vigtigste husdyrarter i Danmark. Viden: Ernæring - beskrive grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov til raske og syge dyr. - udpege væsentlige faktorer af betydning for den kvantitative energi- og næringsstofomsætning. - nævne karakteristiske ernæringsmæssige egenskaber ved typisk anvendte fodermidler - identificere egnede fodermidler til produktionsdyr Avl - beskrive de enkelte husdyrracers udbredelse, produktionsniveau og avlsmål - beskrive de vigtigste elementer i den praktiske gennemførsel af avlsarbejdet for de vigtigste husdyrarter - beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation på kort og langt sigt - forstå sammenhængen mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer Både ernærings- og avlsdelen - give eksempler på hvordan husdyrenes livsytringer påvirkes af samspillet mellem fodring og genetisk sammensætning Færdigheder: Ernæring - anvende ernæringsmæssige og fodringsmæssige principper, begreber og metoder til vurdering af standardfoderplaner, diæter og sammenhæng mellem ernæring og sygdom - vurdere foders anvendelighed til produktionsdyr - analysere forhold vedrørende sygdomsforebyggende ernæring Avl - beregne indavlsrate, genetiske parametre, avlsværdi og heterosis for simple datasæt - beregne forventet genetisk fremgang for en husdyrpopulation Kompetencer: Ernæring - samarbejde med andre rådgivere om ernæring af produktionsdyr Avl - diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på dyrenes sundhed Både ernærings- og avlsdelen - anvende et fagsprog med henblik på at diskutere ernæring og avl med klienter, rådgivere og andre fagfolk | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Materiale uploaded på Absalon. Understanding Animal Breeding, R.M. Bourdon, Prentice Hall, 2nd edition. A. Chwalibog: Husdyrernæring. Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jan Elnif, elnif@sund.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 353-33041 Thomas Mark, thm@sund.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Genetics & Bioinformatics, Phone: 353-32542 | |||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||
Nej | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||