LSLS10071 Forests and nature

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Naturtyper i det åbne land
Overdrev, heder, enge, moser og strandenge.
Jordbund, klima, karakteristiske planter og dyr.
Oprindelse, udbredelse.
Trusler. 0-scenarie. Plejemetoder.
Beskyttelse (NBL §3, Natura 2000, fredningskendelser).
Landskabsdannelse. Biodiversitet.

Græsning ved kvæg, får, heste og geder. Græsningsmønstre.
Maskiner. Anvendelse. Fordele og ulemper.

Invasive arter
Plantearter. Metoder til begrænsning og bekæmpelse.

Skove
Kulturskov. Urskov. Naturskov. Urørt skov. Jordbund. Klima. Naturindhold, nøgleelementer og -biotoper, rødlistearter.

Skovdrift
Introduktion til dansk skovbrug og skovdrift.
Kulturforberedelse. Plantevalg. Kulturetablering. Tynding. Maskiner.
Kommunal skovrejsning.

Læhegn og småbiotoper
Læhegn: Plantning, renholdelse og vedligeholdelse. Plantearter. Hjemmehørende og egnskarakteristiske træer og buske.
Vandhuller. Fysiske og biologiske forhold. Trusler. 0-scenarie. Pleje. Beskyttelse.
Fortidsminder. Fysiske og biologisk forhold. Pleje. Beskyttelse.
Spredningskorridorer. Kerneområder. Randzoner.

Bynatur
Byen som økosystem. Byøkologi. Udvikling af levesteder for dyr og planter. Biodiversitet.
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger. Ekskursioner. Praktiske øvelser. Fremlæggelser. Virksomhedsbesøg. Gruppearbejde. Selvstudium
 
Learning Outcome
En have- og parkingeniør vil møde naturarealer i byen og være ansvarlig for driften og plejen. Kurset giver den studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for naturen og de biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring naturlige økosystemer.



Formålet indebærer, at den studerende kan:

Vidensfeltet:
- identificere et antal invasive arter og beskrive væsentlige problematikker
- identificere et antal hjemmehørende arter af træer og buske samt enkelte indførte skovtræarter
- forklare de grundlæggende elementer og økologiske processer i et økosystem under anvendelse af fagbegreber
- identificere og beskrive naturtyper og deres naturindhold, herunder give eksempler på karakteristiske planter og deres tilpasninger
- beskrive plejemetoder

Typer af færdigheder:
- diskutere og anvise metoder til bekæmpelse af invasive arter
- foreslå artsvalg af træer og buske (primært hjemmehørende) til forskellige formål, herunder læplantning og bynær skovrejsning
- diskutere og anvise metoder til anlæg og pleje af læplantninger og rekreativ skov
- beskrive sammenhænge mellem plantearter, jordbund og klima under naturgivne forhold
- diskutere og anvise metoder til pleje af naturarealer

Kompetencer
- erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturarealer
- indgå i faglig dialog omkring drift af skove og pleje af naturarealer
- formidle konkrete problemstillinger relateret til skov- og naturarealer til borgere og fagfolk
- anvende den opnåede viden i en bymæssig sammenhæng
 
Course Coordinator
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31599
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures44
Excursions32
practicals8
project work0
preparation100
examination20

204