Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Der afleveres en skriftlig portfoliorapport og ved mundtlig eksamen præsenteres et skitseforslag med planteplan. Weight: Den samlede præsentation (rapport/portfolio og projektforslag) vurderes i forhold til målopfyldelsen. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Rettidig aflevering af portfoliorapport samt deltagelse i de obligatoriske skitsekritikker. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Med udgangspunkt i en konkret lokalitet skal den studerende udarbejde et planforslag med tilhørende planteplaner. Det kræver, at den studerende får indsigt i følgende: Registrering og analyse Rumlige forhold Tegningstyper - skitse, plan, snit og teknisk tegning Faser i et typisk projekteringsforløb Plantekvalitet og plantevalg Beplantningers udviklingspotentiale under typiske vækstforhold Beplantningers betydning for menneskers ophold og trivsel i byrum og parker | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
I kurset arbejdes med et gennemgående projektområde. Forskellige teorier, eksempler, metoder og redskaber præsenteres i forelæsninger og øvelsesoplæg. Undervisningen vil primært have form af projektarbejde med vejledning fra underviseren, forelæsninger samt fremlæggelser og diskussioner i grupper og plenum. Registrering af fysiske og rumlige forhold foregår udendørs. Tegningsmateriale udarbejdes digitalt i samarbejde med det sideløbende kursus "IT til projektering - CAD". Det forudsættes at den studerende selv anskaffer sig diverse tegneredskaber, tegnemateriale og har egen pc, der er velegnet til at håndtere større kort- og tegneprogrammer. Projektarbejdsformen understøttes af litteraturstudier. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende en introduktion til design og projektering af byens grønne områder, med særligt fokus på anvendelse af planter. Formålet indebærer, at den studerende: Vidensfeltet: Kender til de grundlæggende skitserings- og tegneteknikker Kan læse og forstå plantegninger, snit og tekniske tegninger Forstår hvilke faktorer, der er medvirkende til at skabe attraktive urbane miljøer Kender til faserne i et projekteringsforløb Typer af færdigheder: Kan anvende registrering og analyse som udgangspunkt for udvikling af grønne områder Kan udarbejde plantegninger, planteplaner og enkle tekniske tegninger indeholdende relevante informationer Kan give og modtage konstruktiv feedback i forbindelse med projektering af grønne områder Kan præsentere og formidle et planforslag for fagfolk Kompetencer Kan foretage argumenterede plantevalg og anvende beplantning som arkitektonisk element Kan vurdere planforslag og planteplaner og indgå i en faglig dialog Kan argumentere fagligt for og reflektere over egne valg i forbindelse med projektering af grønne områder og planteanvendelse. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Anders Dam, andam@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31602 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||