Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende får en forståelse for de mange kommunikationsmæssige mekanismer, der er i spil, når man samarbejder på tværs af mange forskellige faggrupper og interesser. I kurset sættes fokus på rollen som rådgiver og hvilke typiske kommunikationsmæssige udfordringer dette kan give. Der gives en kort introduktion til forskellige kommunikationsværktøjer, der kan bruges, når rådgiveren skal sikre, at det faglige budskab formidles til de rette involverede parter og at der kan findes en løsning, som parterne kan blive enige om. Kommunikationsværktøjerne belyses bl.a. gennem eksempler på forskellige typer af kommunikation, præsentation og formidling, basal konflikthåndtering og interessentinddragelse, herunder borgerinddragelse. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Undervisningsformen består af forelæsninger med mindre øvelser, heraf nogle obligatoriske, der skal indgå i den afsluttende eksamensopgave. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Vidensfeltet: . Kendskab til forskellige kommunikationsværktøjer . Kendskab til forskellige kommunikationsmæssige udfordringer, som rådgiveren typisk vil møde i arbejdsrelationer . Forståelse for præsentation og formidling . Forståelse for basal konflikthåndtering . Forståelse for interessentinddragelse, herunder borgerinddragelse Færdigheder: . Kunne anvende forskellige kommunikationsværktøjer . Kunne udvikle den mest hensigtsmæssige kommunikation i et projekt . Kunne formidle og præsentere sit faglige budskab . Kunne håndtere og afhjælpe konfliktfyldte situationer relateret til forholdet mellem de forskellige samarbejdsparter, f.eks. borgere, brugergrupper, kunder eller andre, der kan have interesse i det pågældende projekt. . Kunne håndtere interessentinddragelse/borgerinddragelse i projektudviklingen Kompetencer: . Kunne indgå i faglige teams og formidle faglige budskaber i relation til de øvrige interessenter . Kunne deltage i udviklingen af en kommunikationsstrategi for et projekter . Kunne reflektere over egen rolle i konflikter og håndteringen af disse . Kunne reflektere over forskellige interessenters natursyn og etik og dettes betydning for kommunikationen . Kunne planlægge og udvikle interessentinddragelsen undervejs i projektforløbet | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Mette Hald Dige, mhd@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 296-12065 Arvid Thorbjørn Billeskov Sloth, arsl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31858 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||