Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Weight: Mundtlig eksamination vægtes 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af 3 mindre opgaver i løbet af kurset | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Der gives en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder aksiomatisk-deduktivt system, hypotese, bekræftelse og falsifikation, paradigme, model og virkelighed. Disse begreber vil blive brugt til at analysere centrale økonomiske teoridannelser som mikroteori, økonometri og makromodeller. Der gives endvidere en introdukltion til den historiske udvikling af økonomiens centrale antagelser om rationel adfærd og velfærd. De væsentligste etiske teorier gennemgås ved at tematisere deres relevans for økonomien. I den sammenhæng præsenteres nogle samfundsmæssige problemstillinger, hvor brugen af økonomiske metoder analyseres ud fra såvel videnskabsteori som etisk teori. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
De relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber og deres sammenhæng med faglige problemstillinger præsenteres gennem forelæsninger og diskussion. Nogle forelæsninger holdes af inviterede gæster med speciale inden for særlige økonomiske områder. Andre forelæsninger er sammen med naturressourceuddannelsen, hvor naturgfaglige problemer af relevans for jordbrugsøkonomer præsenteres. For at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På denne baggrund afleveres 3 mindre opgaver i løbet af kurset. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå jordbrugsøkonomi og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbrugsøkonomi. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -udvise overblik over udvalgte erkendelsesteoretiske problemstillinger med faglig relevans -udvise overblik over udvalgte etiske teorier -sammenfatte træk af fagets historie Færdigheder: -analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger -analysere værdimæssige problemstillinger i relation til sit fag Kompetencer: -præsentere værdimæssige problemstillinger for andre faggrupper og indgå i en dialog om dem | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||