Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||
English Title | Analysis of Urban Space and Behaviour | ||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i en af de udarbejdede opgaver indenfor analysemetoder som relateres til de tilknyttede metodologiske problemstillinger. Eksamen er en individuel mundtlig eksamen. Vægtning: Den mundtlige eksamen tæller 100%. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af 4-5 opgaver i analysemetoder, som laves i løbet af de første 6 uger. | ||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger, øvelser og projektarbejde fordeles jævnt over kursusforløbet. | ||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||
Begrænset deltagerantal | Maximum 50 studerende. Kurset er obligatorisk for studerende i fagpakken byplan på bachelor i landskabsarkitektur og bydesign. | ||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||
Inden for planlægning og bydesign benyttes analyser på mange forskellige niveauer og med forskelligt sigte. Eksempler kan være lokale forstudier før udvikling af design og planer, analyser af lokale forudsætninger og regionale relationer for at kunne udvikle plan- og strategi, eller evalueringer og effektvurderinger med henblik på at vejlede planlægningen generelt. I alle tilfælde kan der trækkes på flere analysemetoder med forskelligt bidrag og fokus. På kurset lægges vægt på at introducere de overordnede principper for valg af metoder og gennemførelse af analyser, gennemgang af eksempler på anvendt metode, samt feltarbejde og projektarbejde i grupper med henblik på praktisk afprøvning af dataindsamling, analyser og præsentation af resultater. Kurset består af en øvelsesdel og en teoridel, der forløber sideløbende. I øvelsesdelen løses opgaver om forskellige analyseteknikker i grupper. Dette sker i fem byanalysemetode-forløb, hvor følgende analysemetoder applikeres: - visuel og strukturel stedsanalyse - observationsanalyse - space syntax analyse - GIS analyse - brugeranalyse. Via de fem metodeforløb afprøves de grundliggende metode-komponenter med henblik på data-skabelse, analyse, konklusion og fremstilling. Projektarbejdet foregår dels som feltarbejde, dels som skrivebordsarbejde og afsluttes med en mundtlig fremlæggelse. I teoridelen behandles en række 'hovedformer' inden for dataindsamling og analyse i relation til byplanområdet. Stedsanalysen, samt geografisk/rumlige analyser, er karakteriseret ved at fokusere på en vel-afgrænset lokalitet og/eller at gøre rum og land til genstand for analysen. Hertil lægges hovedformerne inden for samfundsvidenskabelige metoder: kvalitative og kvantitative, der kan karakteriseres ved at fokusere på mennesker eller virksomheder (agenter) og deres vurderinger og handlinger. Der fokuseres på betydningen af formål og vidensbehov, for-forståelse af byrummets betydning (teori), samt mulighederne for at analysere og konkludere om byplanmæssige problemstillinger. | |||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, gæsteforelæsninger, feltarbejde, projektarbejde i grupper, vejledning, fremlæggelser og kollektive refleksioner. Forelæsningerne giver den principielle og teoretiske baggrund for metoder og metodevalg. Inddragelse af gæsteforelæsninger sigter mod at præsentere eksempler på anvendelse af analyser i planlægningssammenhæng. Felt- og projektarbejde bidrager med viden og erfaring i forhold til vejen fra virkelighed til data, analyse og konklusion. Alle projektopgaverne løses i grupper og danner sammen med kursuslitteraturen udgangspunkt for den afsluttende individuelle eksamen. | |||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give den studerende grundlæggende kendskab til hovedmetoder inden for analyse af byrums brug og betydning. Herunder geografisk/rumlige registreringer og analyser, såvel som kvalitative og kvantitative tilgange til indsamling og analyse af data fra respondenter. Når kurset er færdigt forventes den studerende har: Viden: - om rumlige/geografiske analyser - om grundlaget for kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og analysemetoder - om anvendelse af samfundsvidenskabelige analysemetoder på byplanområdet. Færdigheder: - i indsamling, analyse og præsentation af data på baggrund af forskellige metodiske byanalyse-forløb - udvælgelse og anvendelse af metoder til at afdække byaktørers brugsmønstre og præferencer - i skriftlig og mundtlig formidling om en specifik byplanmæssig case Kompetencer: - i at overføre teorier og principper for metoder til nye situationer - i at vælge undersøgelsesmetoder ud fra formål og kontekst - i at samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af analyseforsøg | |||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||
Til kurset hører et kompendium, hvis indhold justeres fra år til år. I 2011 var litteraturen bl.a. Andersen, I. (2008): Den skinbarlige virkelighed. Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 13-71. Bundgaard, A., m.fl. (1982): Hvor bygning og byrum mødes. Arkitekten, 21-1982, pp. 421-438. Finansministeriet m.fl. (2002): Vejledning om brugerundersøgelser. Uddrag, 25-38; 49-88; 91-94. Hellevik, O. (1997): 'Forskningsmetode'. In: Sociologi og statsvidenskab, Universitetsforlaget, Oslo, pp. 34-77. Hillier, B. (1993): 'Specifically Architectural Knowledge'. Nordisk Arkitekturforskning, 1993:2, pp.13-37. Hjort, A. (1986): Om at interviewe kvalitativt. In: E.F.Jensen & R.Pittelkow (red.) Det ukendte publikum - nye metoder i medieforskningen, Københavns Universitet, pp. 99-109. Jørgensen, P.S. (1989): 'Om kvalitative analyser - og deres gyldighed'. Nordisk Psykologi, Vol. 41, no.1, pp. 25-41. Lynch, K. (1960): The Image of the City. Massachusetts: MIT press (26.oplag 1998), pp. 46-90. | |||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||
Trine Agervig Carstensen, tac@life.ku.dk, Skov & Landskab, Tlf: 353-31840 | |||||||||||
Studienævn | |||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||
| |||||||||||