LNAA10092 Natural Resources 2 - Ecology and biodiversity

Details
Responsible DepartmentDepartment of Agriculture and Ecology

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Beskrivelse af eksaminer: 4 timers skriftlig eksamen efter blok 3 og 4.

Weight: Hver sluteksamen udgør 50 %



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
12 April 2013
 
Requirement for Attending Examingen
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B

Blok 4
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
Optional Prerequisites310040 
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
Kurset kombinerer viden om økologiske processer, jord og vegetation med forståelse af de vigtigste danske økosystemer. De studerende bliver fortrolige med økologiske samt plante- og jordvidenskabelige problemstillinger, almindelige plantearte, arbejdsmetoder og terminologi.I blok 3 gennemgåes teorier om økologiske systemer og plante-jord-interaktioner samt planternes vækstvilkår. Desuden introduceres de studerende til menneskelige påvirkninger af naturgrundlaget i form af byernes vand- og næringsstofkredsløb samt forureningsproblematik. I blok 3 indledes botanikdelen med en kort gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi, som findes i bestemmelsesværker. Der vil være praktiske øvelser i plantebestemmelse samt introduktion af vigtige kulturplanter.
I blok 4 gives en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der er baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. Der fokuseres på danske vegetationstyper i det åbne land og deres økologiske forudsætninger. Beskrivelse af økosystemernes artssammensætning tager udgangspunkt i et basalt kendskab til udvalgte plantefamilier og omkring 200 almindeligt forekommende danske plantearter. Der bruges såvel videnskabelige som danske artsnavne. En betydelig del af kurset bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
 
Teaching and learning Methods
Ved forelæsningerne gennemgås basale økologiske og plante-og jordvidenskabelige principper og her introduceres de hyppigste økosystemer i både de danske byer og i det åbne land. I øvelser og case-studies indøves kendskab til arter og plantevækstfaktorer samt kendskab til teknisk brug af jord. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske urbane samt rurale vegetationstyper.
 
Learning Outcome
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne forstå det økologiske naturgrundlag, dvs. samspillet mellem lokalitet, vegetation og arealanvendelse i byer og det åbne land i Danmark. Gennem kurset får de studerende et økologisk-, plante- og jordvidenskabeligt vidensgrundlag for at kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en miljømæssig og plantemæssig kvalificeret måde.

Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab
- Relatere økologiske teorier til viden om jord-plante-interaktioner
- Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet
- Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer
- Indsigt i byernes vand -og stofkredsløb

Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer
- Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer
- Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
- opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning

Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park.
 
Course Literature
P. Cotgreave and I. Forseth (2002): Introductory Ecology. Wiley-Blackwell.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal.
Frederiksen, S. et al. (2006): Dansk Flora. Gyldendal.
Parker, R (2010): Plant and Soil Science - fundamentals and applications. Delmar.
Suppleret med udleverede noter.
 
Course Coordinator
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32816
Jakob Magid, jma@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 353-33491
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures64
practicals80
theoretical exercises40
Excursions48
project work48
preparation118
examination8

406