LLEK10290 Quality-Assurance and Management

Details
Responsible DepartmentDepartment of Human Nutrition

Earliest Possible YearMSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseMSc
 
ExaminationContinuous Assessment

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport.

7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamI forløbet afleveres 1 rapport på 1 side om emne i administration. Denne skal godkendes før den mundtlige eksamen.
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: A
 
Language of InstructionDanish
 
Optional Prerequisitesmundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport.
 
Course Content
I kursets løb udarbejdes en grupperapport om kvalitetsmåling og kvalitetsintervention indenfor klinisk ernæring på hospital eller i primærsektoren. Dette forløb støttes med forelæsninger. En del af forelæsningerne er om ledelse, dvs. at få personale til at udføre de ønskede procedurer og arbejde for de ønskede mål, også selv om de er modvillige. En dag er afsat til administrative forhold og inkluderer en rapport, som skal godkendes inden indstilling til eksamen. Projektforløbet er en kopi af de opgaver, som man må forvente at uddannede kandidater i klinisk ernæring vil blive ansat til.
Forløbet er suppleret med formidling af grundlæggende viden om organisatoriske forhold og økonomistyring i sundhedsvæsenet.
Den mundtlige eksamen foregår med udgangspunkt i den udarbejdede grupperapport, således at den studerende "forsvarer" sin egen rapport i én session og "eksaminerer" en medstuderende i dennes rapport i en anden session. De 2 sessioner tæller hver 50% af den samlede karakter. Udover formel viden vil evne til at skaffe merværdi gennem samtale blive bedømt.
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger 2 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser: Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere.
 
Learning Outcome
Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget

Viden:
- nævne principper for konfliktløsning
- nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer

Færdigheder:
- planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring
- opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder
- finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver
- udvise overblik over ledelsesmæssige principper

Kompetencer:
- samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk) kvalitetudviklingsprojekt
- selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring
- selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter
- evne at kunne skaffe merværdi til et kvalitetsprojekt via samtale/forhandling
 
Course Literature
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag.
Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard.
Janne Lehmann Knudsen et al. Regulering af kvaliteten i det danske sundhedsvæsen, Arnold Busck.
 
Course Coordinator
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 353-32504
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Work Load
lectures42
theoretical exercises4
preparation50
examination2
project work108

206