Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||||
English Title | Quality-Assurance and Management | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I forløbet afleveres 1 rapport på 1 side om emne i administration. Denne skal godkendes før den mundtlige eksamen. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport. | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
I kursets løb udarbejdes en grupperapport om kvalitetsmåling og kvalitetsintervention indenfor klinisk ernæring på hospital eller i primærsektoren. Dette forløb støttes med forelæsninger. En del af forelæsningerne er om ledelse, dvs. at få personale til at udføre de ønskede procedurer og arbejde for de ønskede mål, også selv om de er modvillige. En dag er afsat til administrative forhold og inkluderer en rapport, som skal godkendes inden indstilling til eksamen. Projektforløbet er en kopi af de opgaver, som man må forvente at uddannede kandidater i klinisk ernæring vil blive ansat til. Forløbet er suppleret med formidling af grundlæggende viden om organisatoriske forhold og økonomistyring i sundhedsvæsenet. Den mundtlige eksamen foregår med udgangspunkt i den udarbejdede grupperapport, således at den studerende "forsvarer" sin egen rapport i én session og "eksaminerer" en medstuderende i dennes rapport i en anden session. De 2 sessioner tæller hver 50% af den samlede karakter. Udover formel viden vil evne til at skaffe merværdi gennem samtale blive bedømt. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser: Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget Viden: - nævne principper for konfliktløsning - nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer Færdigheder: - planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring - opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder - finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver - udvise overblik over ledelsesmæssige principper Kompetencer: - samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk) kvalitetudviklingsprojekt - selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring - selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter - evne at kunne skaffe merværdi til et kvalitetsprojekt via samtale/forhandling | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard. Janne Lehmann Knudsen et al. Regulering af kvaliteten i det danske sundhedsvæsen, Arnold Busck. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimentel ernæring, Tlf: 353-32504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||