Responsible Department | Department of Human Nutrition | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 3 timers skriftlig prøve Weight: 100% 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 21 June 2013 | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Grupperapporter skal være afleverede og godkendte. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 270032 270096 270094 | ||||||||||||||
Restrictions | Maks. 40 | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Der undervises i grundbegreber inden for vækst samt relationen mellem vækst og ernæring hos det syge barn. Følgende emner vil blive gennemgået: 1) Særlige ernæringsproblemstillinger ved sygdomme i udvalgte organer hos børn. 2)Ernæringsterapi fra kostændringer til parenteral ernæring hos børn. 3) De specielle problemer hos børn med spisevægring og kroniske spiseproblemer. 4) Ernæringsterapi til børn ved både kroniske og akutte sygdomme med stress metabolisme. 5) Ernæring af det præmature raske og syge barn. 6) De specielle problemer hos børn med svær underernæring i u-lande. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger ved både interne undervisere samt eksterne med ekspertise på særlige områder. Gruppearbejde med både gennemgang af patient cases og udvalgte temaer. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
I kurset præsenteres sammenhænge mellem sygdom, vækst, ernæringsstatus og metabolisme. Ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom samt ernæringsterapiens muligheder for at påvirke sygdomsudvikling samt helbredelse. Efter gennemførsel af kurset vil de studerende være i stand til at: Viden: - beskrive basale sammenhænge mellem ernæring og vækst - beskrive sammenhænge mellem vækst og sygdom - beskrive hvordan sygdomme i de enkelte organer påvirker vækst og næringsstofomsætning - have kendskab til sygdomme, der hyppigt rammer børn - nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse sygdomme med fokus på særlige forhold hos børn - referere principper for lægelige behandlingsmetoder Færdigheder: - forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien hos børn under kronisk og akut sygdom - analysere et barns sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter - kunne beregne ernæringsbehov hos raske og syge børn - kunne foreslå ernæringsterapi til børn med både kroniske of akutte sygdomme Kompetencer: - anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af det syge barns ernæringsbehov - diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov hos det syge barn - tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse. - i samarbejde med børnelæge kunne varetage ernæringsterapi hos børn dvs. a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for det enkelte syge barn c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen hos det syge barn | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Clinical Paediatric Dietetics last edition by V Shaw, M Lawson, Blackwell Publishing. Evt. andet relevant materiale uddeles løbende på kurset | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Christian Mølgaard, cm@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32516 Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32495 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||