LLEK10289 Klinisk børneernæring

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Human Ernæring

English TitlePaediatric Clinical Nutrition
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 3 timers skriftlig prøve

Vægtning: 100%



7-trinsskala, ekstern censur

Eksamensdatoer:
21. juni 2013
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGrupperapporter skal være afleverede og godkendte.
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger270032 
270096 
270094 
 
Begrænset deltagerantalMaks. 40
 
Kursusindhold
Der undervises i grundbegreber inden for vækst samt relationen mellem vækst og ernæring hos det syge barn. Følgende emner vil blive gennemgået: 1) Særlige ernæringsproblemstillinger ved sygdomme i udvalgte organer hos børn. 2)Ernæringsterapi fra kostændringer til parenteral ernæring hos børn. 3) De specielle problemer hos børn med spisevægring og kroniske spiseproblemer. 4) Ernæringsterapi til børn ved både kroniske og akutte sygdomme med stress metabolisme. 5) Ernæring af det præmature raske og syge barn. 6) De specielle problemer hos børn med svær underernæring i u-lande.
 
Undervisningsform
Forelæsninger ved både interne undervisere samt eksterne med ekspertise på særlige områder. Gruppearbejde med både gennemgang af patient cases og udvalgte temaer.
 
Målbeskrivelse
I kurset præsenteres sammenhænge mellem sygdom, vækst, ernæringsstatus og metabolisme. Ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom samt ernæringsterapiens muligheder for at påvirke sygdomsudvikling samt helbredelse.

Efter gennemførsel af kurset vil de studerende være i stand til at:

Viden:
- beskrive basale sammenhænge mellem ernæring og vækst
- beskrive sammenhænge mellem vækst og sygdom
- beskrive hvordan sygdomme i de enkelte organer påvirker vækst og næringsstofomsætning
- have kendskab til sygdomme, der hyppigt rammer børn
- nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse sygdomme med fokus på særlige forhold hos børn
- referere principper for lægelige behandlingsmetoder

Færdigheder:
- forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien hos børn under kronisk og akut sygdom
- analysere et barns sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter
- kunne beregne ernæringsbehov hos raske og syge børn
- kunne foreslå ernæringsterapi til børn med både kroniske of akutte sygdomme

Kompetencer:
- anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af det syge barns ernæringsbehov
- diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov hos det syge barn
- tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse.
- i samarbejde med børnelæge kunne varetage ernæringsterapi hos børn dvs.
a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring
b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for det enkelte syge barn
c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen hos det syge barn
 
Litteraturhenvisninger
Clinical Paediatric Dietetics last edition by V Shaw, M Lawson, Blackwell Publishing.
Evt. andet relevant materiale uddeles løbende på kurset
 
Kursusansvarlig
Christian Mølgaard, cm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring Og International Ernæring, Tlf: 353-32516
Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring Og International Ernæring, Tlf: 353-32495
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger32
teoretiske øvelser20
forberedelse80
eksamen15
projektarbejde60

207