LLEB10296 Health, Nutrition and Quality of Life

Details
Responsible DepartmentDepartment of Human Nutrition   80 %
Institute of Food and Resource Economics   20 %

Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: 2 timers skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset. Mundtlig bedømmelse af projektrapport i forbindelse med eksamen efter anden halvdel af kurset.

Weight: Skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset vægtes 33%. Mundtlig individuel eksamination med bl.a. individuel bedømmelse af projektrapport 67%.



7-point scale, external examiner

Dates of Exam:
07 November 2012
 
Organisation of TeachingForelæsninger og udarbejdelse af gruppebaseret projektrapport.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: B

Blok 2
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
Optional Prerequisites270097 
Eller dertil svarende pensum.
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
Kurset vil belyse forskellige aspekter af livskvalitet, ernæring og sundhed med fokus på sammenhængen mellem samfundsmæssige og individuelle forudsætninger. Begrebet livskvalitet indbefatter det enkelte individs vaner og valg i relation til kostvaner, motionsvaner og forbrug af nydelsesmidler. Sundhedsbegrebet vil blive belyst ud fra både biologiske, ernæringsfaglige, samfundsfaglige og kulturelle vinkler. De samfundsmæssige forhold omfatter socioøkonomiske og kulturelle forhold. Og de individuelle faktorer omfatter bl.a. familiære, genetiske og etiske faktorer.

Det vil blive anskueliggjort hvorledes den danske livsstil, både med hensyn til kost, fysisk aktivitet og forbrug af nydelsesmidler kan påvirke risikoen for at udvikle livsstilssygdomme. Med hensyn til kost og ernæring, vil der blive taget udgangspunkt i, hvorledes indtag af forskellige fødevaregrupper som f. eks. frugt, grønt, fisk, kød, mejeriprodukter samt udvalgte fødevarer som f.eks. krydderier, vin og chokolade formodes at influere på sygdomsrisiko. Endvidere vil emner som mikronæringsstoffer, næringsbehov for specifikke befolkningsgrupper, samt funktionelle fødevarer blive gennemgået.

Vores valg af fødevarer vil også blive sat i et større perspektiv via fokus på både ressourceforbrug og miljøpåvirkning.

Sammenhængen mellem livskvalitet, ernæring og sundhed vil blive belyst via fokus på biologiske forskelle. Derudover ser vi ud fra et samfundsmæssigt perspektiv på hvorledes levevilkår blandt forskellige sociale grupper i samfundet påvirker samspillet mellem livskvalitet, ernæring og sundhed. Herunder belyses de bestemmende faktorer for individuelle vaner og valg.

Forelæsningerne organiseres indenfor flere områder, eksempelvis "Introduktion", "Sundhed og livsstil - samt danske vaner", "Livskvalitet" "Regulering, forebyggelse og sundhedsfremme, herunder klima og bæredygtighed", og "Ernæring og Sundhed".

Projektarbejdet i blok II vil tage udgangspunkt i et valgfrit emne indenfor kursets overordnede rammer.
 
Teaching and learning Methods
Undervisningen koordineres og planlægges af 2 forskellige faggrupper på Det Biovidenskabelige Fakultet, henholdsvis Fedme og Appetit-regulering (Institut for Human Ernæring) og Sociologi-gruppen (Fødevareøkonomisk Institut). En række gæsteundervisere deltager desuden i undervisningsforløbet. Første halvdel af kurset (blok I) omfatter forelæsninger, teoretiske øvelser og debat-øvelser. Blok I afsluttes med en 2 timers skriftlig eksamen (vægter 33% af samlet karakter). Anden halvdel (blok II) omfatter projektarbejde, som afsluttes med individuel mundtlig fremlæggelse af projekt-arbejdet (vægter 67% af samlet karakter). Projektarbejdet tager udgangspunkt i de emner og problemstillinger, der er gennemgået i første halvdel af kurset (blok I), og munder ud i udarbejdelse og fremlæggelse af en projektrapport. Projektarbejdet udføres i grupper på 4-5 studerende under vejledning.
 
Learning Outcome
De studerende skal opnå en bred viden om sammenhængen mellem menneskers kost- og motionsvaner og sundhed, herunder hvilke fysiologiske processer som er involveret. Desuden vil den studerende opnå en forståelse af hvilke samfundsmæssige, sociale og kulturelle faktorer, som påvirker menneskers levevaner og livskvalitet.

Når kurset er afsluttet, forventes de studerende at kunne:

Viden
- udvise overblik over og beskrive den danske befolknings levevaner på de mest centrale områder (kost, rygning, motion, alkohol), og dennes betydning for livsstilsrelaterede sygdomme.
- sammenfatte de væsentligste sundhedsmæssige aspekter af de mest centrale fødevaregrupper.
- beskrive mulige årsagssammenhænge mellem levevaner og samfundsmæssige, sociale og kulturelle forhold, herunder hvordan vores kollektive valg af livsstil indvirker på samfundet.

Færdigheder
- redegøre for betydningen af livsstil i forhold til sundhed.
- forklare og argumentere for årsagssammenhænge mellem på den ene side fysiologiske, sociale og kulturelle faktorer og på den anden side livsstil, personlige vaner, valg, adfærd og handlinger set i relation til livskvalitet, ernæring og sundhed.

Kompetencer
- ud fra et naturvidenskabeligt og samfundsfagligt perspektiv skal den studerende kunne diskutere, hvordan valg og handlinger i relation til livskvalitet påvirker sundhedstilstanden.
 
Course Literature
Geissler and Powers: Human Nutrition. Elsevier Churchill Livingstone, 2011, 12. udgave.
 
Course Coordinator
Thomas Meinert Larsen, tml@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Prevention and Treatment of Obesity and Appetite a, Phone: 353-32505
Annemette Nielsen, anmn@foi.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Unit, Phone: 353-32621
Tanja Kongerslev Thorning, tkt@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Prevention and Treatment of Obesity and Appetite a, Phone: 213-05385
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Work Load
lectures68
theoretical exercises24
project work174
supervision16
preparation110
examination4

396