Responsible Department | Department of Human Nutrition | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Skriftlig multiple choice eksamination på 1/2 time uden hjælpemidler (vægtning 30%). Efterfulgt af 2 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler (vægtning 70%). 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 24 January 2013 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendt projektrapport | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Kurset opbygges omkring en række forelæsninger og øvelser indenfor følgende emner: - Introduktion (kursusoversigt) - Makronæringsstoffer: Protein, kulhydrat og fedt. Definitioner, klassifikationer, kemisk struktur, samt fysiologiske funktion - Mikronæringsstoffer med fokus på systematisk gennemgang af udvalgte næringsstoffer vedr. definitioner, klassifikationer, kemisk struktur, kilder i kosten, absorption samt fysiologisk funktion Under gennemgang af næringsstofferne berøres også: - Næringsstofanbefalinger og kostråd, herunder ernæring til særlige befolkningsgrupper, for eksempel børn og unge og udsatte grupper. Forelæsninger og øvelser vedrørende makronæringsstoffer og udvalget mikronæringsstoffer vil danne grundlag for, at de studerende opnår indsigt i principper og metodikker indenfor ernæringsvidenskab, hvorved der opnås forudsætning for at de studerende kan tilegne sig basal viden om andre mikronæringsstoffer gennem anviste litteraturhenvisninger. - målemetoder i ernæringsforskning til bestemmelse/vurdering af ernæringsstatus Herudover arbejder de studerende under vejledning i grupper på en selvstændig opgave, der tager udgangspunkt i en ernæringsrelateret problemstilling. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset vil indeholde en blanding af forelæsninger, øvelser, gruppearbejder, litteratursøgning og opgaveløsning. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kurset henvender sig til 1. års fødevarebachelorer. Kurset er en introduktion til forskningsområdet menneskets ernæring. Med dette kursus skal den studerende opnå en basisviden om ernæring med udgangspunkt i gennemgang af makronæringsstoffer og udvalgte mikronæringsstoffer. Det berøres under hvert emne desuden næringsstofanbefalinger og metoder til bestemmelse af ernæringsstatus. Kvalifikationer Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne: Viden: - forstå næringsstoffernes grundlæggende fysiologiske funktion, fordøjelse, absorption og metabolisme - beskrive de grundlæggende principper for næringsstofanbefalinger og kostråd for det raske individ (barn som voksen) og til særlige befolkningsgrupper, for eksempel børn og unge og udsatte grupper - forstå de grundlæggende principper for enkelte målemetoder anvendt i ernæringsforskning Færdigheder: - gennemføre et teoretisk funderet projektarbejde - formidle den opnåede viden på en tilfredsstillende måde | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Geissler and Powers: Human Nutrition. Elsevier Churchill Livingstone, 2010, 12. udgave. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Nanna Roos, nro@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32497 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||