LHUA10146 Dyrs livsformer og funktion

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Jordbrug og Økologi

English TitleAnimal Life and Function
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeFælleskursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig prøve

Vægtning: 100 %



7-trinsskala, intern censur

Eksamensdatoer:
19. juni 2013
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerLHUA10141 Dyr, mennesker og samfund
 
Begrænset deltagerantalingen
 
Kursusindhold
Kurset introducerer følgende emner:
. Livsformer hos dyregrupper, der anvendes af mennesker (produktionsdyr, kæledyr, hobbydyr, forsøgsdyr, zoo-dyr), deres naturligt forekommende slægtninge samt dyregrupper, som lever sammen med disse.
. Geografisk og kulturel variation i menneskets udnyttelse af vilde, semi-domisticerede og domesticerede dyr.
. Sammenligning af udvalgte dyregruppers livsformer og funktion, samt præsentation af disse dyregruppers livsstragier og økologiske betydning.
. Bevarelse af dyrearter og racer, herunder dyr i fangenskab.
. Relationer mellem individer, populationer, øvrige omgivelser og mennesker.
. Økologiske principper af relevans for vilde og domesticerede populationer af dyr.

Kurset tager udgangspunkt i et grundlæggende kendskab til dyrenes systematik og taksonomi, placeringen af de dyregrupper, der anvendes af mennesker i bred forstand i dette system samt disse gruppers overordnede karakteristika (som bl.a. kan opnås i kurset 'Dyr, Mennesker og Samfund'). De studerende vil blive introduceret til livsformer hos de dyregrupper, som har betydning for mennesker. Dyrenes basale funktioner og livscyklus vil blive gennemgået hos det individuelle dyr fra organ- til individniveau. Foruden at fokusere på forskelle og ligheder mellem hvirveldyrene samt udvalgte invertebrater vil arternes og individernes indbyrdes forhold blive fremhævet i forhold til livs- og ernæringsform, inklusiv principperne for symbiose: mutualisme, kommensalisme og parasitisme. Begreber som livsstrategier, konkurrence, prædation og herbivori vil også blive introduceret og diskuteret.
Viden om dyrs livsformer, individers opbygning og funktion og dyrenes interaktion med hinanden og deres øvrige omgivelser vil blive formidlet gennem forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. De studerende vil sammenholde forskellige dyregruppers opbygning og livsprocesser med livsform og økologiske betydning.
 
Undervisningsform
Kurset består af forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. Kurset indledes med gennemgang af de overordnede mål og afsluttes med opsummering af hvilken viden og kompetencer de studerende bør have opnået. Der fokuseres på hvordan denne viden kan blive uddybet senere i uddannelsens overbygningsmoduler. Undervisningen vil blive suppleret med løbende internetbaserede øvelser og gruppearbejde, som fremlægges i plenum. De praktiske øvelser vil bl.a. bestå af dissektioner af hvirveldyr og udvalgte invertebrater, inklusiv parasitter, for at illustrere dyrenes forskelligartede opbygning og funktion. Relation mellem livsform og funktion samt livsstrategier vil blive diskuteret undervejs. Øvelserne gennemføres for at underbygge den teoretiske viden om dyrenes livsform og funktion.
 
Målbeskrivelse
Kurset giver viden om dyrs forskelligartede livsformer og opbygning samt om bredden i dyrs funktion og specifikke anvendelse som basis for videre detaljerede studier. Efter at have afsluttet kurset, vil de studerende have tilegnet sig følgende:

Viden:
. At kunne demonstrere viden om livsformerne hos de dyregrupper, som brugsdyrene tilhører og som er knyttet dertil.
. At kunne demonstrere grundlæggende viden om dyrs opbygning og funktion fra udvalgte invertebrater til vertebrater.
. At kunne demonstrere grundlæggende viden om de økologiske principper, der har betydning for dyr, både i vilde populationer såvel som for brugsdyr.

Færdigheder:
. At kunne forklare de grundlæggende livsfunktioner hos dyr på organ- og individniveau, samt hvordan individer og populationer af dyr interagerer med hinanden og deres øvrige omgivelser.
. Gennemføre øvelser herunder dissektion af både invertebrater og vertebrater i laboratoriet, arbejde med laboratorieudstyr (f.eks. analyseinstrumenter og mikroskoper) og håndtere dette efter gældende sikkerhedsbestemmelser.

Kompetencer:
. At kunne identificere udvalgte dyregrupper og forklare deres livsformer og funktion.
. At kunne forstå og redegøre for forskelle og ligheder i udvalgte organsystemer hos forskellige dyregrupper, herunder betydningen for dyrenes funktion gennem deres livscyklus samt for mennesker.
. At kunne forstå og redegøre for relationer mellem dyr, herunder konkurrence, prædation og parasitisme.
. At have tilegnet sig viden som forudsættes i videregående kurser.
 
Litteraturhenvisninger
Hickman et al.: Integrated Principles of Zoology 15th ed, 2011. McGraw Hill.
Materiale udviklet specielt til kurset
 
Kursusansvarlig
Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi, Tlf: 353-32690
Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 353-32666
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger56
teoretiske øvelser39
praktiske øvelser12
forberedelse95
eksamen4

206