LBIF10131 Fauna in Managed Landscapes

Details
Responsible DepartmentDepartment of Agriculture and Ecology

Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: Bedømmelse af projekt og 3 timers skriftlig auditorie-eksamen.

Weight: Projekt 33%, skriftlig eksamen 67%



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
20 June 2013
 
Requirement for Attending ExamAflevering og godkendelse af projekt samt 75% af portefolieopgaver.
 
Organisation of TeachingKurset kører de første tre uger med LNAF10030 VILDTBIOLOGI OG FORVALTNING. Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, ekskursion og et projektforløb. Fælles del fokuserer på det åbne landskabs nyere historie, habitatfragmentering og metapopulation
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: A
 
Language of InstructionDanish
 
Optional PrerequisitesNaturressourcer og Økologi, Dyrs og Planters Diversitet eller tilsvarende Dyrs og Planters Diversitet
 
Course Content
Kurset behandler dyrepopulationers ressourcekrav og ressourcetilgængelighed i forskellige landskabstyper med vægt på sammenhængen mellem fauna og vegetationsstruktur, kulturpåvirkning og landskabsanvendelse. Der fokuseres på populationsændringer og bestandsdynamik i relation til forholdet mellem faunaens habitatkrav og habitatkvaliteten, og der arbejdes både teoretisk og praktisk med biodiversitet, årsager til diversitetsændringer og metoder til registrering og overvågning af habitattilstand samt disses anvendelse i naturforvaltningen. Landskabsanvendelsens påvirkning af faunaen behandles med fokus på faunaens påvirkelighed af jordbrugets driftsformer, herunder hjælpestofanvendelse, bedrifts- og markstruktur, og andre dyrkningseffekter. Til belysning heraf vil kurset give en oversigt over abiotiske, herunder især klimatiske, forholds indflydelse på dyrs udvikling, formering og overlevelse, og der vil blive lagt vægt på dyrepopulationers fødebehov og præference i relation til fødemængde og -kvalitet. Samspil mellem dyr og planter behandles med udgangspunkt i plantesamfund, vegetationsstruktur og dyrkningsformer, hvor der lægges vægt på værtplantelokalisering, værtplantekvalitet, planteforsvar og tilpasning. Samspil indenfor og mellem dyrearter vil især fokusere på social struktur, territorialitet, adfærdsregulering og konkurrence. Effekter af indvandring og introduktion af dyrearter, bl.a. i sammenhæng med naturgenopretning, samspil behandles i udvalgte cases. Fragmentering af dyrepopulationer som følge af landskabsændringer og landskabsanvendelse vil være et centralt emne i kurset, og metapopulationer, patchdynamik og habitatfragmentering behandles i relation til populationers sårbarhed og spredningsevne. I løbet af kurset vil de studerende gennem praktiske øvelser og ekskursion samt via udvalgte cases og artikelsamlinger tilegne sig kendskab til en række vilde dyrearter og dyresamfund knyttet til de vigtigste kultur- og halvkulturlandskabstyper, herunder græsningsarealer, enge, hegn og andre småbiotoper, i successionslandskaber som moser og heder, samt i forskellige typer af skov.
 
Teaching and learning Methods
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, opgaver og ekskursion. Der udarbejdes tillige et mindre projekt. I forelæsninger formidles teoretisk stof, der viderebehandles i kursets praktiske og teoretiske øvelser. Kursets praktiske øvelser omfatter demonstration af fugle og pattedyr og bestemmelse af hvirvelløse dyr samt kvalitative og kvantitative analyser af materiale. De praktiske øvelser vil alle foregå som gruppearbejde. De studerende prøves i et vist artskendskab, som de kan tilegne sig dels ved de praktiske øvelser, dels ved selvstudier. Ved kursets teoretiske øvelser diskuteres udleverede artikler, og der arbejdes med udvalgte cases. Endvidere bearbejdes det teoretiske indhold af forelæsninger selvstændigt af de studerende ved de teoretiske øvelser. På ekskursion demonstreres nogle karakteristiske danske landskabstyper og de dyresamfund, der er tilknyttet vegetationen. Ekskursionen bruges endvidere til at belyse teoretiske emner gennemgået ved forelæsninger og teoretiske øvelser. Der løses praktiske opgaver til godkendelse. Endelig udarbejdes et projekt, baseret på et praktisk-analytisk arbejde, hvor de studerende bearbejder en valgt, specifik problemstilling knyttet til et udvalgt habitat.
 
Learning Outcome
Kursets overordnede formål er at tilvejebringe biologisk-økologisk forståelse af naturgivne og menneskeskabte betingelser for dyrepopulationer i kulturpåvirkede og produktionsorienterede økosystemer samt kendskab til og viden om et udsnit repræsentativt udsnit af dansk landfauna.
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive fragmentering og dens effekter og definere metapopulationer.
- Nævne et udvalg af den danske landfaunas arter og beskrive deres biologiske og økologiske egenskaber og krav.
- Nævne vigtige danske dyresamfund i kultur- og halvkulturlandskabet.
Færdigheder:
- Analysere og sammenligne givne områdes muligheder for dyreliv.
- Analysere faunaforhold ud fra forelagte data og vurdere resultaterne i relation til naturovervågning.
- Kommunikere analyseresultater vedrørende faunaens status i kultur- og halvkulturlandskabet.
Kompetencer:
- Bedømme og diskutere landskabsanvendelsens indflydelse på naturindholdet med fokus på faunaen.
- Diskutere biodiversitet og naturbeskyttelse under samarbejdning af og stillingtagen til økologiske, kulturelle og værdimæssige forhold.

 
Course Literature
Lærebog: Der anvendes udvalgte kapitler fra 3-4 økologiske lærebøger suppleret med et udvalg af artikler og enkelte noter, som meddeles ved kursusstart.
 
Course Coordinator
Peter Esbjerg, pe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology, Phone: 353-32686
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures30
theoretical exercises32
practicals28
Excursions12
project work54
preparation47
examination3

206