| Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
| Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
| Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
| Requirement for Attending Exam | Casebaseret synopsis | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
| Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||
| Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
| Course Content | |||||||||||||||
| 1. Formidlingsteori: Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg 2. Læringsteori: Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile) 3. Mundtlig formidling: Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden 4. Skriftlig formidling: Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser 5. Planlægning og evaluering: Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder 6. Støttepunkter for formidling: Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv. 7. Refleksionsmetoder: Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning | |||||||||||||||
| Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
| Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt | |||||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||||
| Målet med kurset er at den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den studerende i arealforvaltningen kunne identificere de faciliteter, der er nødvendige for at understøtte formidlingens gennemførelse. Målet indebærer, at den studerende kan Videnfeltet: - identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger - forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan - anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter - forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring Typer af færdigheder: - tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture - udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter - opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen - tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold - kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider. Kompetencer: - analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter - inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan - kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Mette Aaskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31604 | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee SLING | |||||||||||||||
| Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||