| Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||||||
| Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
| Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
| Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen i hele pensum Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
| Requirement for Attending Exam | Godkendelse af 75% af øvelsesrapporter | ||||||||||||||||||
| Block Placement | Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
| Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
| Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
| Course Content | |||||||||||||||||||
| Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industriafgrøder og grøntsager. * Identifikation, * Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi. * Forædlingsmål og sortsvalg * Dyrkningskrav og forhold; * Samspil med naturlige dyrkningsfaktorer * Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer" * Sædskifte * Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- , maltkvalitet, grøntsager) Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, rodvækst, afgrødefysiologi. | |||||||||||||||||||
| Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
| Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus og mark for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, rodvækst og afgrødefysiologi. Der vil være to ekskursioner i løbet af kurset. | |||||||||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||||||||
| Formålet med kurset er, at give studerende med interesse for såvel konventionel som økologisk land- og havebrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder i land/havebrug. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden -beskrive afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav. - beskrive afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse. Færdigheder: - forklare betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse - forklare sædskiftets betydning - reflektere over hvordan interne og eksterne faktorer, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner, påvirker afgrødevalg Kompetencer: - diskutere den miljømæssige baggrund for valg af land/havebrugsafgrøder | |||||||||||||||||||
| Course Literature | |||||||||||||||||||
| Lærebog_ Fageria N.K. Baligar V.C. & Clark R.B. (2006) Physiology of crop production En række supplementsartikler, bl.a. Kapitler fra The physiology of crop yield, second edition, (Hay R & Porter) 2006. Blackwell Øvelsesvejledninger | |||||||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||||||
| Kristian Thorup-Kristensen, ktk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Crop Science, Phone: 35332216 | |||||||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||||||
| Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
| Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||