| Ansvarligt institut | Institut for Jordbrug og Økologi | ||||||||||||||||||
| English Title | Crop Science | ||||||||||||||||||
| Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||||||
| Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
| Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
| Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
| Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen i hele pensum Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af 75% af øvelsesrapporter | ||||||||||||||||||
| Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||||
| Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
| Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
| Kursusindhold | |||||||||||||||||||
| Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industriafgrøder og grøntsager. * Identifikation, * Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi. * Forædlingsmål og sortsvalg * Dyrkningskrav og forhold; * Samspil med naturlige dyrkningsfaktorer * Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer" * Sædskifte * Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- , maltkvalitet, grøntsager) Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, rodvækst, afgrødefysiologi. | |||||||||||||||||||
| Undervisningsform | |||||||||||||||||||
| Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus og mark for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, rodvækst og afgrødefysiologi. Der vil være to ekskursioner i løbet af kurset. | |||||||||||||||||||
| Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
| Formålet med kurset er, at give studerende med interesse for såvel konventionel som økologisk land- og havebrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder i land/havebrug. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden -beskrive afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav. - beskrive afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse. Færdigheder: - forklare betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse - forklare sædskiftets betydning - reflektere over hvordan interne og eksterne faktorer, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner, påvirker afgrødevalg Kompetencer: - diskutere den miljømæssige baggrund for valg af land/havebrugsafgrøder | |||||||||||||||||||
| Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
| Lærebog_ Fageria N.K. Baligar V.C. & Clark R.B. (2006) Physiology of crop production En række supplementsartikler, bl.a. Kapitler fra The physiology of crop yield, second edition, (Hay R & Porter) 2006. Blackwell Øvelsesvejledninger | |||||||||||||||||||
| Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
| Kristian Thorup-Kristensen, ktk@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35332216 | |||||||||||||||||||
| Studienævn | |||||||||||||||||||
| Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||