Skov & Landskab | |||||||||||||||
English title | Forest and Landscape History | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve kun visse hjælpemidler Se eksamensbeskrivelsen Beskrivelse af eksamen: 1: Multiple choice (uden hjælpemidler) 2: 24 timers skriftlig prøve (alle hjælpemidler tilladt) Vægtning: 1: 25 % 2: 75 % 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske øvelser, ekskursioner. Ekskursioner vil primært foregå til lokaliteter i det nordøstlige Sjælland. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Der vil i kurset blive fokuseret på kulturlandskabets grundlæggende strukturelementer og på disse elementers dynamik gennem samspillet mellem naturgrundlaget, både den selvgroede udvikling og den bevidste planlægning af varierende jordbrugsformer og deres konsekvenser. Landskabsudnyttelsen vil blive indsat i en bredere historisk sammenhæng, hvor demografiske, teknologiske, retslige, økonomiske og mentalitetshistoriske faktorer vil blive inddraget. I forelæsningerne vil blive behandlet emner, der på forskellig vis belyser udviklingen i landskabet fra istiden og frem. Det kan være emner som fællesskabstidens agerbrug, råstofudvinding og industrianlæg gennem historien, skovbrugets produktions- og strukturudvikling siden 1860 eller landvinding og bebyggelsesudvikling i tiden 1800 til 2000. På ekskursionerne, som går til forskellige landskabstyper (skov, landbrugsland, strand- og klitlandskab, bymæssig bebyggelse m.m.) på lokaliteter på Sjælland, primært den nordøstlige del, vil den stedrelaterede historie blive sat i forhold til det, der gennemgås i forelæsningerne. De studerende vil således selv se de landskabelige resultater af århundreders kulturelle påvirkning. I øvelserne præsenteres de studerende for konkrete problemstillinger relateret til landskabsudviklingen. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner, hvor der løbende lægges op til, at de studerende deltager aktivt. I forelæsningerne gennemgås centrale skov- og landskabshistoriske emner. Der vil så vidt muligt også blive inviteret gæsteforelæsere, der kan bidrage med mere specialiseret viden på baggrund af ny forskning. Øvelserne indbefatter opgaver, hvor historiske kortblade og andre landskabshistoriske kildetyper som f.eks. indberetninger, driftsplaner og statistiske opgørelser analyseres, og deres værdi som kilder til den landskabshistoriske udvikling vurderes. Ekskursionerne indgår som et vigtigt element, hvor de studerende får syn for sagen og præsenteres for karakteristiske landskabstyper og deres strukturelementer samt den kulturhistoriske og samfundsmæssige sammenhæng, som de er et resultat af. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Målbeskrivelse for bachelorkurset i Skov- og landskabshistorie: Det er kursets hovedmålsætning at give de studerende et overordnet kendskab til det danske kulturlandskabshistorie og ressourceudnyttelsens fra sidste istid til nutiden, hvor tyngdepunktet lægges på de seneste 300 år. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: VIDEN * Udvise historisk overblik over den generelle samfundsudvikling, specielt fra omkring år 1600 til i dag. * Udvise kendskab til de centrale kildetyper og deres anvendelse indenfor landskabshistoriske analyser * Beskrive og karakterisere landskabsudviklingen og de grundlæggende landskabselementers lokalisering i kulturlandskabet gennem historien, fx byer, skove, landbrugsenheder, færdselsårer * Identificere og klassificere historiske landskabstyper og udnyttelsesformer FÆRDIGHEDER * Analysere og forklare landskabsudviklingen og vurdere aktuelle miljø- og landskabsproblemer i en kritisk, historisk forståelsesramme. * Demonstrere forståelse for drivkræfter og motiver i samfundets udvikling og sammenhængen med forandringerne i kulturlandskabet. * Læse den historiske dybde i landskabet. KOMPETENCER * Samarbejde tværfagligt med skov- og landskabshistoriske problemstillinger * Udføre basale landskabshistoriske undersøgelser og inddrage som perspektiverende element i øvrige plan- og udviklingsopgaver. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Bo Fritzbøger (1994): Kulturskoven. Dansk skovbrug fra oldtid til nutid. Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen. Genoptrykt 2001. 440 s. Bo Fritzbøger (2004): Det åbne lands kulturhistorie - gennem 300 år. Biofolia. 2. udgave. 330 s. Herudover skal der læses enkelte artikler. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Morten Stenak, mste@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331844 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||