Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc Del af fagpakke | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Der afholdes eksamen efter hver blok 1. Blok: Skriftlig, individuel eksamen over den afleverede kursusopgave.Aflevering af den individuelt udarbejdet kursusopgave kommuneplan-strategi er en forudsætning for at gå til eksamen. Forarbejdet til kursusopgaven kan ske i grupper. 2. Blok: Mundtlig, individuel eksamen uden hjælpemidler. Kursusopgaven må medbringes til eksamen. Eksamen tager udgangspunkt i den indleverede kursusopgave kommuneplan-projekt og det gennemgåede stof fra forelæsninger, kollokvier samt ekskursioner på 1. og 2. blok. Aflevering af kursusopgave kommuneplan-projekt er en forudsætning for at gå til eksamen. Kursusopgaven udarbejdes i grupper. Weight: De to dele vægtes lige. Form og indhold vægtes hver 50% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering af besvarelse på samtlige stillede opgaver. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde vekslende over tid. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Kurserne: Plan og Design, Naturgrundlaget 1+2, Videnskabsteori og Miljø- og planlovgivning (sideløbende i blok 2). | ||||||||||||
Restrictions | På grund af den intensive tegnebordsvejledning begrænses deltagerantallet til max 45. Studerende med fagpakke Byplan er sikret adgang. | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset består af forelæsninger om kommune- og lokalplanlægning, planlægningens teori, metoder og det politisk-administrative system, som kommuneplanlægningen udføres i, samt af studier i mar¬ken og analyser af planlægningsproblemer og gennemførte planer i samarbejde med en dansk kommune. Hertil kommer planlægnings- og formgivnings¬opgaver ved tegnebordene. Kurset er opdelt i 2 forbundne dele, hver med en vægt på 7½ point, i alt 15 point. Del 1: Strategisk kommunal planlægning I den første del lægges hovedvægten på en indføring i de hovedproblemer, som samarbejds¬kommunen har stået og står overfor samt fem nøgleelementer i kommunale handlingsstra¬te¬gier: den relevante omverden, kommunens rolle og identitet, mål og visioner, samarbejds¬par¬t¬nere og nøgleprojekter. Under arbejdet med disse elementer trænes de studerendes forståelse og iagttagelse af planlægnings¬problemer og planløsninger. Herefter introduceres rammerne og værktøjerne for kommunal planlægning (det danske planlægningssystem) og den praksis, som er skabt under disse rammer samt de nye planlægningsopgaver, som kommunerne har fået efter kommunalreformen. Planlægningsværktøjerne afprøves med opgaver i kommune- og lokalplanlægning. Del 2: Fysisk kommunal planlægning I kursets anden del lægges hovedvægten på den basale byforståelse gennem indføring i byens funktionelle og formmæssige typologier. Der fokuseres på fysiske planer på flere skalatrin, og der lægges specielt vægt på de elementer i planlægningen, som styrkes gennem landskabsarkitekturen som redskab. Sideløbende gennemføres enten 1-3 mindre afsluttede projektøvelser eller én mindre øvelse og et lidt større projekt. Disse arbejder lægger vægt på samspillet mellem det plananalytiske og formgivningen. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registreringer og optegnelser under besøg hos samarbejdskommunen, selvstændigt arbejde ved tegne¬bor¬dene, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Øvelser udføres på tegnesalen og tilknyttede it-faciliteter. Projektarbejdet knyttes til en eller flere geografiske lokaliteter. Forelæsninger og øvelser følges ikke nødvendigvis ad. Forelæsningerne kan både fremstå som oplæg til øvelser og desuden være en bredere orientering i faget, dvs. af mere almendannende karakter. I del 1 lægges hovedvægten på forståelse, analyse og kontakt med praksis. I del 2 lægges der vægt på "produktet" og styrkelsen af den formgivningsmæssige forståelse. Hovedparten af projektarbejdet gennemføres som gruppearbejde, idet der lægges vægt på diskussion og ideudvikling i grupperne. Vejledningen foregår som katalysator for denne proces. I begge dele kombineres teori og praksis. I del 1 lægges vægten på det strategiske og i del 2 på det formgivningsmæssige. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Dette kursus handler om kommuneplanlægning, dvs. den overordnede kommuneplan, kommunale udviklingsstrategier samt projekter, bebyggelses- og lokalplaner. Kurset gennemføres i samarbejde med en dansk provinskommune med det formål at kombinere undervisning i teori og metode med studier i felten og udvikling af egne færdigheder i praksis. Under kurset skal de studerende analysere kommunale planproblemer på forskellige niveauer, bibringes en forståelse for de rammer, planlægningen virker under, og selv arbejde med løsning af planlægningsopgaver. Landskabsarkitektoniske kompetencer udvikles i arbejdet med byplanopgaver gennem et fokus på rumlig helhedsopfattelse og rumlige helhedsløsninger. Kurset handler således om: hvorfor, hvordan og under hvilke vilkår, man planlægger. Kurset er tilrettelagt således, at det er relevant såvel for kommende kommunale planlæggere som for kommende praktiserede planlægningsrådgivere. Kurset bygger videre på kurset Plan & Design og afvikles i samspil med det umiddelbart forudgående kursus Byanalyse og det parallelt løbende kursus om Miljø- og Planlovgivningen. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler - redegøre for procedurer og indhold i kommuneplaner, lokalplaner, kommunale udviklingsstrategier - redegøre for hovedelementer i den danske plantradition Færdigheder: - reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder - reflektere over i hvilke situationer man anvender udviklingsstrategier, planer og projekter - foretage relevante analyser af en kommunes relationer til omverdenen, dens planfunktionelle opbygning og centrale planproblemstillinger - formulere løsningsforslag på forskellige skalatrin fra det kommunale til det bebyggelsesmæssige i en balance mellem nytænkning og tradition og ved anvendelse af såvel formelle planlægningsmidler som arkitektfaglige illustrationer og skitseforslag. Kompetencer: - selvstændigt og i samarbejde med andre beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på formelle planlægningsværktøjer såvel som personligt engagement og arkitektfaglig og planmæssig kunnen. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Gårdmand, Arne (1993): Dansk Byplanlægning 1938-92 Kommunalt planmateriale Diverse vejledninger fra ministerier Udvalgte artikler og uddrag fra bøger, som bekendtgøres under kurset | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Niels Boje Groth, nbg@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331834 Dennis Lund, dl@mgarkitekter.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 3528 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||