| Forest & Landscape Studieforvaltningen 0 % | |||||||||||||||
| Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
| Course Level | BSc | ||||||||||||||
| Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: 24 timers eksamen, opgaven udleveres kl 10 og afleveres kl 10 den følgende dag. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
| Requirement For Attending Exam | Aflevering af cases 3 ud af 4 cases. | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner | ||||||||||||||
| Block Placement | Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
| Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||||
| På Kurset behandles et tværsnit af danske arealtyper, der repræsenterer natur- og parktyper: Den vilde natur, skove, vandløb, søer, vådområder, halvkulturer som enge, overdrev, heder mv, agerlandet, landskabsparken, byparker og haver. Ophængt i disse typer gennemgås temaer som naturpleje, naturgenopretning, rekreation, habitatbeskyttelse, skovrejsning´, den offentlige naturforvaltning, redskaber og aktører i naturforvaltningen, den historiske udvikling af samt fremtidsperspektiver for den generelle naturforvaltning. | |||||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
| De udvalgte cases skal gennem selvstændigt arbejde give deltagerne en praksisnær oplevelse af aktuelle naturforvaltningsproblemstillinger. Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende. | |||||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||||
| Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og parkforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: Deltagerne skal kende oprindelsen til, udviklingen af og naturkvaliteten i de vigtigste naturtyper og kategorier af rekreative områder i Danmark. Deltagerne skal have indsigt i de forvaltningsmæssige rammer for forvaltning af naturområder og parker, dvs retlige, planlægningsmæssige og incitamentmæssige redskaber. Deltagerne skal være i stand til at formulere fremtidsvisioner for naturområder og parker. Færdigheder: Deltagerne skal kunne foretage enkle prioriteringer i landskab, park og naturområde der afvejer interesser mellem samfundets hovedkrav: produktion, naturbeskyttelse, bosætning, rekreation og økologiske serviceydelser. Kompetencer: Deltagerne skal kunne arbejde selvstændigt og arbejde effektivt sammen i en gruppe fælles projekter, samt præsentere planudkast in plenum | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331819 Thomas Barfoed Randrup, tbr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331796 | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee NSN | |||||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||