Department of Large Animal Sciences
15 % Institute of Food and Resource Economics 40 % Department of Agriculture and Ecology 33 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 7 % Department of Veterinary Disease Biology 5 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: Eksamen består af to separate dele. Del 1. 2 timers skriftligeksamen i Zoologi/Anatomi (multiple choice) Del 2. bedømmelse af rapport (Veterinærmedicinsk Videnskabsteori). Weight: Begge fagområder skal være bestået for samlet at bestå. pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 28 October 2009 | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser ekskursioner og projektarbejde | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A formiddag og eftermiddag | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Undervisningen i Veterinærmedicinsk videnskabsteori vil gennem forelæsninger, teoretiske øvelser, ekskursioner og projektarbejde sikre at den studerende: - Bliver præsenteret for forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinær profession, samt lærer at diskutere etiske problemstillinger, som knytter sig til disse roller og opgaver. - Får kendskab til husdyrproduktion i et jord-tilbord perspektiv. - Kan identificere og analysere velfærdsmæssige og andre etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr - Får indsigt i samfundsmæssige perspektiver på den veterinære profession. - Får en forståelse for de muligheder og begrænsninger som videnskabelige metoder rummer og lærer at vurdere kvaliteten af forskellige typer af kilder. Undervisningen i Zoologi og Anatomi vil indledningsvist sammenligne anatomi hos fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr, og gennemgå hvordan hvirveldyrene, ud fra samme grundlæggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis. Der lægges vægt på såvel vilde dyr som produktions- og hobbydyr. Den studerende opnår basal viden om det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk opbygning og grundlæggende udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og anatomi). Herefter giver kurset, med fokus på huspattedyr, en indføring i disse dyrs almene embryologi. De studerende vil opnå overfladisk viden om gameternes udvikling og de første kløvningsdelinger, blastulationen, gastrulationen og neurulationen samt fosterhinderne. Endvidere inddrages de helt overordnede principper for en række nyere embryoteknikker såsom in vitro befrugtning, kloning og stamceller i undervisningen. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, ekskursioner samt gruppebaseret projektarbejde. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - identificere og forstå rationaler bag forskellige former for brug af dyr (brug af dyr til fødevareproduktion (herunder besætningsbesøg), forskning, som familiedyr og i forbindelse med naturoplevelser) - forstå den systematiske indplacering af produktions- og hobbydyr i forhold til deres naturlige oprindelse -identificere de forskellige opgaver og roller, som relaterer sig til den veterinære profession - definere og beskrive forskellige begreber om dyrevelfærd og udvalgte etiske teorier med relevans for forholdet mellem mennesker og dyr - identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis - beskrive en enkelte vertebratklassers morfologiske opbygning og karakteristika - beskrive de grundlæggende træk ved skelettet og indre organsystemer hos forskellige dyregrupper - navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika og levesteder - gøre rede for de overordnede principper i den almene embryologi inkluderende kønscelledannelse, befrugtning, blastulation, gastrulation og neurulation - gøre overordnet rede for væsentlige embryoteknikker såsom in vitro befrugtning, kloning og stamcelleisolering. Færdigheder: - analysere en veterinærfaglig problemstilling ud fra forskellige etiske teorier - vurdere kilders videnskabelige status, herunder søge relevant faglig information, citere rigtigt og udforme en korrekt litteraturliste - formidle faglige problemstillinger klart på skrift - forklare hvordan vertebraterne ud fra samme grundliggende "byggeplan", har tilapsset sig forskellige levevis - håndtere dissektionsinstrumenter og anvende disse ved dissektion af flere dyregrupper - vurdere hvor et givent dyr (fx eksotisk kæledyr) hører til systematisk og dermed hvilken organopbygning man kan forvente ved dissektion - kunne genkende huspattedyrembryoners forskellige udviklingstrin og gøre overordnet rede for hvilke processer, der ligger til grund for deres morfologi Kompetencer: - diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk og samfundsmæssogt perspeketiv -samarbejde i studiegrupper om problemorienteret projektarbejde - anvende et basalt kendskab til dyrs anatomi og dissektion under senere kurser på studiet rettet mod produktions- og hobbydyr - kommunikere på fagsprog med henblik på at kunne diskutere zoologi - Kunne genkende huspattedyrembryoners forskellige udviklingstrin og gøre rede for, hvilke overordnede processer, der ligger til grund for deres morfologi. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Veterinærmedicisk videnskabsteori: Sandøe, P. & Christiansen, S.B (2008): Ethics of Animal Use, Blackwell, Oxford Dahl,A.,Dich,T.,Hansen,T.,Olsen,V. (2005): Styrk projektarbejdet, Biofolia, Frederiksberg Zoologi: Hickman et al (2008): Integrated Principles of Zoology 14th ed og Kardong et al (2009): Comparative Vertebrate Anatomy 5th ed. Mogensen (2000): Zoologisk artskendskab. Samfundslitteratur. Øvelsesvejledninger tilgængelige elektronisk via Absalon Anatomi: Eurelle,J.A. & Frappier, B.L.(6th ed.2006): Dellmann's textbook of veterinary histology Poul Hyttel, Fred Sinowatz and Morten Vejlsted (2009): Essentials of domestic animal embryology. Elsevier Science, in press. Zoologi bøgerne sampakkes og sælges som en samlet lærebogspakke til al zoologiundervisning på veterinærstudiet. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 Christian M.O. Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332690 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332666 Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Anatomy & Cell Biology, Phone: 35332541 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||