Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Godkendelse af mindst 80% af afleverede rapporter. Kombination af multiple choice (75%) og korte essay spørgsmål (25%). For at bestå det samlede kursus skal rapporter vedrørende såvel Ernæring som Avl bestås. Muligheder for at inddrage E-læring undersøges. Weight: 100% skriftlig eksamen pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og teoretiske øvelser med varierende placering formiddag/eftermiddag. Udbydes første gang 2010/2011 | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B, Ugestruktur ikke endelig | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Cellebiologi, almen histologi og basal genetik; Anatomi og Fysiologi 1; Anatomi og Fysiologi 2; Veterinær Kemi og Biokemi; Biostatistik og Epidemiologi | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset indeholder en introduktion til de basale begreber indenfor fagområderne ernæring og avl efterfulgt af mere specifikke forhold vedr. (herbivore (drøvtyggere og heste); omnivore (grise, fjerkræ) og carnivore (mink og ræve) herunder fokus på samspillet mellem de 2 fagområder (ernæring og fodring samt genetik og avl) herunder: Kvantitativ beskrivelse af de forskellige dyrearters fordøjelse og omsætning af energi- og næringsstoffer til forskellige livsytringer (f.eks.. vedligehold, vækst, reproduktion, laktation). Principper for bestemmelse af energi- og næringsstofbehov og -normer for produktionsdyr kombineret med et grundlæggende kendskab til egnede fodermidler for disse dyr, herunder påvirkning af produktkvalitet. Beskrivelse af fodermidlernes kemiske sammensætning og værdi karakteristiske egenskaber og risiko for indhold af uønskede eller ernæringsskadelige stoffer. Vurdering af foderplaner også i relation til ernæringens betydning som årsag til sygdom samt brug af diæter i forbindelse med forskellige lidelsersærligt indenfor produktionsdyr. Præsentation af den grundlæggende teori der ligger til grund for alt avlsarbejde, herunder genetisk slægtskab, heritabilitet, genetisk korrelation, avlsværdi, genetisk fremgang, indavl og heterosis. Dernæst gives generelle eksempler på hvordan den avlsmæssige udvikling for en husdyrpopulation, inklusiv familiedyr, kan påvirkes af forskellige tiltag, herunder anvendelse af moderne reproduktionsteknikker og DNA-tests. Afslutningsvis introduceres de enkelte husdyrarter og -racer samt avlsstruktur og avlsplanlægning for de forskellige husdyrarter. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningsformen bliver en kombination af forelæsninger, teoretiske øvelser og cases samt ekskursion. Denne form er valgt med henblik på at opnå den bedste synergi mellem de involverede fagområder. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset skal give et basalt kendskab til de grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov til raske og syge dyr samt et basalt kendskab til grundlæggende avlsteori og forudsætningerne for det praktiske avlsarbejde for de vigtigste husdyrarter i Danmark. Viden: - beskrive grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov til raske og syge dyr. - udpege væsentlige faktorer af betydning for den kvantitative energi- og næringsstofomsætning. - nævne karakteristiske ernæringsmæssige egenskaber ved typisk anvendte fodermidler - identificere egnede fodermidler til produktionsdyr - beskrive de enkelte husdyrracers udbredelse, produktionsniveau og avlsmål - beskrive de vigtigste elementer i den praktiske gennemførsel af avlsarbejdet for de vigtigste husdyrarter - beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation på kort og langt sigt - forstå sammenhængen mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer - give eksempler på hvordan husdyrenes livsytringer påvirkes af samspillet mellem fodring og genetisk sammensætning Færdigheder: - anvende ernæringsmæssige og fodringsmæssige principper, begreber og metoder til vurdering af standardfoderplaner, diæter og sammenhæng mellem ernæring og sygdom - vurdere foders anvendelighed til produktionsdyr - analysere forhold vedrørende sygdomsforebyggende ernæring - beregne slægtskab, indavlsgrad, genetiske parametre, avlsværdi og heterosis for simple datasæt - beregne forventet genetisk fremgang for en husdyrpopulation Kompetencer: - anvende et fagsprog med henblik på at diskutere ernæring og avl med klienter, rådgivere og andre fagfolk - diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation - Samarbejde med andre rådgivere om ernæring af produktionsdyr | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Materiale uploaded på CampusNet (Absalon). L.G. Christensen (red.), (2003): Husdyravl, Teori og praksis, DSR boghandel. A. Chwalibog: Husdyrernæring. Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jan Elnif, je@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333041 Thomas Mark, thm@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Genetics & Bioinformatics, Phone: 35332890 | |||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||
Nej | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||