Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Practical Examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: Afsluttende praktisk-skriftlig spoteksamen (4 timer) og teoretisk-skriftlig auditorieeksamen (4 timer); begge uden hjælpemidler. Den praktisk-skriftlige spoteksamen omfatter en teoretisk del (2 timer) og en praktisk del (2 timer). Sidstnævnte arrangeres i form af fremlagte præparater med tilhørende spørgsmål (spots). Eksamen afholdes over to dage. Weight: Praktisk-skriftlig spoteksamen: 50% (heraf teoretiske del 50% og praktisk del 50%) Teoretisk-skriftlig auditorieeksamen: 50% Anatomi og Fysiologi skal bestås som selvstændige komponenter. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 23 June 2010 | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i minimum 80% af dissektionspræsentationer. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation til at undervisning ligger udenfor ugestruktur Formiddage eller eftermiddage | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Veterinært introduktionskursus, Cellebiologi, almen histologi og basal genetik Anatomi og Fysiologi - 1 | ||||||||||||||
Restrictions | Af hensyn til de praktiske øvelser i speciel histolog, anatomi, herunder dissektion og fysiologi begrænses deltagerantallet til 186. Studerende, der tidligere har været tilmeldt kurset, kan ikke påregne at få plads på øvelsesholdene igen. | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Undervisningen i anatomi vil fokusere på huspattedyrenes normale struktur og opbygning fra det makroskopiske til det mikroskopiske niveau (speciel histologi) inkluderende speciel embryologi. De studerende vil opnå viden om og forståelse af følgende af kroppens organsystemer: Fordøjelsessystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, samt endokrine organer. Kurset omfatter ligeledes en gennemgang af den samlede specielle embryologi. Undervisningen i fysiologi vil hovedsageligt være rettet mod visse specifikke organers og organsystemers funktion, specielt fordøjelsessystemet, urogenitalsystemet og de endokrine organer. Der vil desuden blive lagt vægt på samspillet mellem organer i forbindelse med f.eks. smerte, regulering af blodtryk, vand- og salt-homeostase, syre- og base-homeostase, regulering af blodsukker, interaktion mellem hormon-systemer og reproduktionsfysiologi. De studerendes evne til at anvende deres fysiologiske viden vil blive trænet gennem mini-cases, der tager udgangspunkt i kliniske problemstillinger. Kursets fællestema er organrelateret undervisning der afslutningsvis sammenfattes i topografisk anatomi og heldyrsfysiologi for at give de studerende rumlig og funktionel forståelse af kroppen som helhed. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen i anatomi omfatter forelæsninger og praktiske demonstrationer og øvelser, herunder dissektion. De praktiske demonstrationer og øvelser, såvel mikroskopiske (speciel histologi) som makroskopiske foregår for hele årgangen samlet i henholdsvis histologisalene og dissektionssalen. Undervisningen i fysiologi omfatter forelæsninger, praktiske øvelser, teoretiske øvelser (mini-cases) og IT-sessioner (E-læring). Der vil løbende blive afholdt IT-baserede tests kombinerende anatomiske og fysiologiske forhold, som de studerende på frivillig basis kan deltage i for at teste deres videnmæssige niveau. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende: Viden: - At have opnået en teoretisk og praktisk forståelse af huspattedyrenes makroskopiske anatomi, specielle histologi og specielle embryologi. Forståelsesniveauet vil være differentieret efter den kliniske, hygieiniske og forskningsmæssige tyngde, hvormed de forskellige organsystemer vurderes at være relevante for efterfølgende kurser på veterinæruddannelsen samt for det endelige veterinære virkefelt. Visse organsystemer behandles i Anatomi og Fysiologi -1 og andre i Anatomi og Fysiologi -2. De to kursusbeskrivelser skal derfor ses som et kontinuum. Således vil den studerende i løbet af Anatomi og Fysiologi - 2 opnå: * kendskab til huspattedyrenes specielle embryologi * dyberegående teoretisk og praktisk forståelse af fordøjelsessystemet, urogenitalsystemet, inkluderende placenta, og endokrine organer - At have opnået en basal praktisk forståelse af huspattedyrenes topografiske anatomi. - At have opnået kendskab til den anatomiske nomenklatur indenfor det underviste pensum. - At have viden om funktionen af specifikke organsystemers funktion, f.eks. urogenitial-systemet og fordøjelsesystemet. - At have viden om reguleringen af de vigtigste organer og organsystemer. - At have viden om samspillet mellem organer og organsystemer herunder specielt den koordinerede regulering af flere organer og organsystemer. - At have viden om homeostaser og kompensatoriske mekanismer i forbindelse med de vigtigste organsystemer. - At have overblik over organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismens adaptation til ændrede vilkår. - At have en basal viden om mulighederne for f.eks. ad farmakologisk vej at påvirke organers og organsystemers regulering og funktion. Færdigheder: - At kunne genkende huspattedyrenes organer samt relevante dele deraf og orientere dem topografisk. - At kunne læse og forstå anatomiske beskrivelser i international litteratur samt kommunikere om faglige emner med inden- og udenlandske kolleger i korrekte anatomiske kontekst. - At kunne anvende sit kendskab til dissektionsteknik som grundlag for kirurgisk træning. - At kunne anvende viden om organers og organsystemers funktion til at kunne vurdere om en given tilstand afviger fra det normale. - At kunne anvende fysiologisk viden til forståelse af patologiske tilstande og terapeutiske strategier. - At kunne anvende fysiologisk viden til at kunne forudsige organismens reaktion på udefra kommende påvirkninger. - At have forståelse for videnskabelige metoder til beskrivelse og analyse af fysiologiske problemstillinger. Kompetencer: - At kunne anvende sin praktiske og teoretiske viden om makroskopisk anatomi, speciel histologi, og embryologi herunder sin erfaring med dissektion og mikroskopi, som baggrund for at søge yderligere nødvendig viden til indlæring af og stillingtagen til kirurgiske indgreb samt medicinske og patologiske problemstillinger. - At kunne anvende sin embryologiske viden som baggrund for at forstå reproduktionsteknologi og anvendelsen heraf i avl og biomedicinsk forskning. - At kunne anvende fysiologisk forståelse som baggrund for tilegnelse af viden om farmakologiske og mediciniske problemstillinger, herunder stillingtagen til diagnostiske procedurer og terapeutiske strategier. - At kunne tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger inden for kursets fagområder. - At kunne formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk. - At kunne arbejde selvstændigt med henblik på udvikling af kursets videngrundlag. - At kunne udarbejde bachelorprojekt indenfor faget. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Anatomi: Schaller, O. (1992): Illustrated veterinary anatomical nomenclature. Eurell, J.A. and Frappier, B.L. (6th ed. 2006): Dellmann's textbook of veterinary histology. Poul Hyttel, Fred Sinowatz and Morten Vejlsted (2009): Essentials of domestic animal embryology. Elsevier Science, in press. En af følgende 3 valgmuligheder: Dyce, K.M., Sack, W.O and Wensing, C.J.G. (3rd ed. 2002): Textbook of veterinary anatomy eller König, H.E. and Liebich, H.-G. (2004): Veterinary anatomy of domestic animals - Textbook and colour atlas eller Pasquini, C., Spurgeon, T. and Pasquini, S. (1997): Anatomy of domestic animals - Systemic and regional approach. Fysiologi: Cunningham "Textbook of veterinary physiology", Saunders, 4th ed. Silverthorn "Human Physiology", Pearson, 4th ed. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Anatomy & Cell Biology, Phone: 35332541 Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 35332511 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||