Department of Basic Animal and Veterinary Sciences
75 % Department of Agriculture and Ecology 5 % Department of Basic Science and Environment 20 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Den løbende, emnerelaterede eksamen arrangeres 3 gange pr. blok i form af multiple choice opgaver præsenteret på Absalon. Eksamen er hver gang åben i 3 dage og er beregnet til at kunne besvares på 50 minutter. Der afholdes en skriftlig auditorieeksamen (2 timer) i Biofysik i blok 2. Det påses, at 7.5 point af kursets eksamensbelastning afvikles i blok 2 og 7.5 i blok 3. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen består af forelæsninger, praktiske øvelser, teoretiske øvelser, IT-sessioner (e-læring) samt selvstudium. Der placeres to emnerelaterede IT-sessioner pr. blok, og desuden vil hver af de praktiske øvelser omfatte en mindre IT-session. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation fra ugestruktur Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation fra ugestruktur | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Veterinært introduktionskursus | ||||||||||||||||
Restrictions | Med hensyn til de praktiske øvelser i histologi, dissektion og fysiologi begrænses deltagerantallet til 186. Studerende, der tidligere har været tilmeldt kurset, kan ikke påregne at få plads på øvelseskurset igen | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Anatomi Undervisningen i anatomi vil fokusere på huspattedyrenes normale struktur og opbygning fra det makroskopiske til det mikroskopiske niveau (speciel histologi) inkluderende et begrænset omfang af speciel embryologi. Den histologiske undervisning koordineres med cellebiologi, almen histologi og genetik. Følgende af kroppens organsystemer vil blive gennemgået: Bevægeapparatet inkluderende biomekanik, karsystemet, nervesystem og sanseorganer, immunsystemet, respirationssystemet, samt hud og huddannelser. Fysiologi Undervisningen vil hovedsageligt være rettet mod specifikke organers og organsystemers funktion, specielt muskler, blodet, hjertet, karsystemet, mælkekirtler, respirationsorganer samt mod membran- og transportfysiologi, mave-tarm-kanalen, ernæringsfysiologi, stofskifte- og energiomsætning og temperaturregulering. Zoologi Undervisningen vil være organrelateret, hvorved anatomien af specifikke organsystemer gennemgås og sammenlignes på tværs af de forskellige hvirveldyrgrupper. Biofysik Undervisningen vil omfatte emnerne kraft, energi, belastning, biomekanik, bioelektricitet, gasser, optik, lyd/ultralyd, hydrodynamik og temperatur. Metabolisk biokemi Omsætning af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat og lipid) og mikronæringsstoffer (vitaminer og sporelementer). Samspillet mellem forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne samt mikronæringsstoffernes betydning herfor, herunder fordøjelse, absorption og faste hos normale dyr. Desuden drøvtyggernes specielle stofomsætning. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen i anatomi og zoologi omfatter forelæsninger og praktiske øvelser. De praktiske øvelser i mikroskopi (speciel histologi) foregår i histologisalene og makroskopiske demonstrationer af organer samt løbende dissektioner foregår i dissektionssalen. Undervisningen i fysiologi, biofysik og biokemi omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser samt IT-baseret undervisning (e-læring). | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende: Viden: - At have opnået en teoretisk og praktisk forståelse af huspattedyrenes makroskopiske anatomi, specielle histologi og specielle embryologi. Forståelsesniveauet vil være differentieret efter den kliniske, hygieiniske og forskningsmæssige tyngde, hvormed de forskellige organsystemer vurderes at være relevante for efterfølgende fagmoråder på veterinæruddannelsen. Således vil den studerende opnå basal forståelse af huspattedyrenes specielle embryologi, basal teoretisk og praktisk forståelse af det centrale nervesystem og immunsystemet samt en dyberegående teoretisk og praktisk forståelse af bevægeapparatet, karsystemet, respirationssystemet samt hud og huddannelser. - At have kendskab til den morfologiske opbygning af organsystemer hos forskellige grupper af vildtlevende hvirveldyr og disses systematiske relation til hobbydyr og produktionsdyr - At kende og beskrive almene fysiologiske og biofysiske principper - At kunne beskrive funktionen af de vigtigste organer og organsystemer - At kunne beskrive samspillet mellem organer og organsystemer - At have viden om organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismes adaptation til ændrede vilkår - At kunne beskrive omsætningen af hovednæringsstoffer og mikronæringsstoffer Færdigheder: - At kunne anvende sit kendskab til huspattedyrenes anatomi, specielle histologi og embryologi samt til dissektionsteknik som grundlag for senere kurser på studiet rettet mod såvel produktions- som hobbydyr. - At have tilegnet sig en grundlæggende viden om den anatomiske nomenklatur som baggrund for at kunne læse og forstå international litteratur samt kommunikere med inden- og udenlandske kolleger. - At kunne anvende fysiologiske principper til forklaring af organers funktion og regulering - At kunne anvende fysiologisk viden til at vurdere om en given tilstand afviger fra det normale - At kunne beregne og/eller estimere fysiologiske størrelser - At have have forståelse for videnskabelige metoder til beskrivelse og analyse af fysiologiske problemstillinger - At kunne kommunikere om anatomiske, fysiologiske og visse biokemiske forhold ved hjælp af fagenes terminologi - At kunne forstå hvordan organsystemer i forskellige hvirveldyrgrupper afspejler tilpasning til speciel levevis Kompetencer: - At kunne anvende sin praktiske viden om makroskopisk anatomi, speciel histologi, og embryologi herunder sin erfaring med dissektion og mikroskopi, som baggrund for at søge yderligere nødvendig viden til indlæring af og stillingtagen til kirurgiske indgreb samt medicinske og patologiske problemstillinger. - At kunne anvende kendskab til organers og organsystemers funktion til forståelse af sygdommes ætiologi - At kunne samarbejde med medstuderende om løsningen af anatomiske og fysiologiske problemstillinger - At kunne tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger inden for faget - At kunne formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk - At kunne arbejde selvstændigt med henblik på udvikling af fagets videngrundlag - At kunne henføre en bestemt anatomisk opbygning af et organ til en bestemt hvirveldyrgruppe | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Anatomi: Schaller, O. (1992): Illustrated veterinary anatomical nomenclature. Eurell, J.A. and Frappier, B.L. (6th ed. 2006): Dellmann's textbook of veterinary histology. Poul Hyttel, Fred Sinowatz and Morten Vejlsted (2009): Essentials of domestic animal embryology. Elsevier Science, in press. Én af følgende 3 valgmuligheder: Dyce, K.M., Sack, W.O and Wensing, C.J.G. (3rd ed. 2002): Textbook of veterinary anatomy eller König, H.E. and Liebich, H.-G. (2004): Veterinary anatomy of domestic animals - Textbook and colour atlas eller Pasquini, C., Spurgeon, T. and Pasquini, S. (1997): Anatomy of domestic animals - Systemic and regional approach. Fysiologi, Biofysik og Biokemi: Cunningham "Textbook of veterinary physiology", Saunders, 4th ed. Silverthorn "Human Physiology", Pearson, 4th ed. Hansen "Fysik for Life". Udleverede noter Zoologi: Kardong, K.V. (2009): Vertebrates: Comparative Anatomy, Function, Evolution. 5th Edition. McGraw-Hill. Udleverede noter. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 35332511 Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Anatomy & Cell Biology, Phone: 35332541 Steen Laugesen Hansen, slh@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Biophysics, Phone: 35332320 Christian M.O. Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332690 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332666 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||