| Department of Veterinary Disease Biology
50 % Department of Large Animal Sciences 50 % | |||||||||||
| Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||
| Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||
| Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination i projektrapport Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||
| Organisation of Teaching | Projektbaseret, dvs. fælles og gruppevis udarbejdelse af øvelsesrapporter baseret på besøg i produktionsenheder med delvis studenterstyrede seminarer baseret på rapporterne. | ||||||||||
| Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||
| Restrictions | 30 | ||||||||||
| Course Contents | |||||||||||
| Med udgangspunkt i konkrete produktionsenheder vil de studerende i forbindelse med dette arbejde få praktisk og teoretisk viden om følgende emner: . Sundheds- og velfærdsbegreber i husdyrproduktionen, herunder strategier for anvendelse af medicin . Risikohåndtering . Resistensudvikling i forbindelse med terapi i store besætninger . Inventar, teknisk udstyr og dets anvendelse . Staldklimaet . Dyrevelfærd . Foderrationer og fodring/udfodringssystemer . Foderfabrikken, transport og hjemmeblandingsanlæg . Produktionssystemer . Hygiejne i produktionen | |||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||
| Forelæsning, præsentationer, besøg på virksomheder samt gruppearbejde Grundideen i kursus er, at de studerende sammen med underviserne opbygger fælles referencerammer ved at arbejde med konkrete produktionsenheder efter følgende grundmodel: . Indledningsvis besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med hver af arterne fisk, fjerkræ, (malke)kvæg og svin efter en kort introduktion. . Der udarbejdes øvelsesrapporter (Skabeloner for fødevaresikkerhedsmæssig vurdering af produktionsenheder og rådgivning af beslutningstagere) af alle kursister i fællesskab. . Mindre grupper af studerende skal have ansvar for at gå i dybden med et delemne i rapporterne. Hver gruppe tildeles en vejleder. . Hver gruppe fremlægger sit emne ved seminarer. . Der afholdes et eller flere seminarer til beskrivelse af problematikken ved væsentlige fødevaresikkerhedsmæssige problemer ved de forskellige dyrearter. . Der afholdes et eller flere seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. . Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. . Eksamen er godkendelse af øvelsesrapport. | |||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||
| Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. - Beskrive redskaber og metoder til problemidentifikation og problemløsning i relation til fødevaresikkerhed- og folkesundhedsmæssige forhold i primærproduktionen. - Udvise en forståelse for betydningen af primærproduktionen i den kædemæssige betragtning af fødevaresikkerhed og folkesundhed. Færdigheder: - Anvende principper og metoder til vurdering af produktionsenheder såsom en besætning. Kompetencer - Bedømme resultaterne af sundheds- og produktionsorienterede analyser af produktionsenheder i konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere vedrørende fødevaresikkerhed og folkesundhed under hensyntagen til begrænsninger givet af lovgivning og etik. - Vurdere husdyrproduktion i Danmark og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger. | |||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||
| Modern Food Microbiology, 7th edition (2005) James M. Jay | |||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||
| Hanne Ingmer, hi@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Section for Microbiology, Phone: 35332773 | |||||||||||
| Study Board | |||||||||||
| Study Committee V | |||||||||||
| Course Scope | |||||||||||
| |||||||||||