Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||||||||||
English title | International Economics and Food Policy | ||||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen gennemføres som en 30 min. individuel mundtlig eksamination i pensum, projektrapport samt en personlig procesevaluering/-refleksion Vægtning: Individuel mundtlig eksamen i pensum, projektrapport og personlig procesevaluering/-refleksion: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | 1. Løbende besvarelse og aflevering af mindst 75 % af 4 opgavesæt 2. Mundtlig midtvejspræsentation af projekt og opponering på en projektrapport udarbejdet af en anden gruppe | ||||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, problemorienteret projektarbejde i grupper | ||||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||||
Kurset består af fire elementer: . Basal økonomisk teori omfattende mikroøkonomi, makroøkonomi og handelsteori . Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer. . Med udgangspunkt i et selvvalgt emne eller problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil metode i problemorienteret projektarbejde blive introduceret og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning, . Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse. | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger baseret på tematiske emner, teoretiske øvelser hvor der i grupper arbejdes med udleverede opgavesæt, der afspejler pensum i bred forstand. Derudover gennemføres et problemorienteret projektarbejde i grupper med tilknyttet metode- og projektvejleder. Projekter tager udgangspunkt i kursets faglige indhold. | |||||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||||
Kurset har to hovedmålsætninger. 1) er at give de studerende en viden om generel international økonomi og fødevaresektorens økonomiske, institutionelle og erhvervspolitiske forhold og problemer såvel nationalt som internationalt. 2) er at give de studerende en indsigt i principper og ideer for og et grundlag for at etablere konkret erfaring med at arbejde projektorganiseret, problemorienteret i grupper. Væsentlige dele af det samlede studie såvel som arbejdslivet efter endt uddannelse er organiseret på denne måde. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden . Referere generel introducerende økonomisk og jordbrugsøkonomiskteori . Beskrive centrale problemstillinger inden for national, regional og international fødevarepolitik. . Beskrive størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for international økonomi og fødevareerhvervet. . Udtrykke forståelse for hvilken funktion og hvilket udtryk en problemformulering har og hvordan man gennem en problemanalyse kommer frem til den . Beskrive basale gruppedynamiske begreber . Beskrive en model for projektarbejdet og dets forskellige faser Færdigheder . Analysere centrale nationale og internationale økonomiske problemstillinger ud fra simpelt økonomisk teori. . Anvende den opnåede viden til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport . Anvende principperne om opbygningen af en rapport samt formelt håndtere litteraturen korrekt. Kompetencer . Igangsætte og gennemføre et effektivt samarbejde i en gruppe om et fælles projekt. med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der illustrerer den studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling. | |||||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||||
Christensen, Thomas Alslev og Jeppe Christiansen, Helge Pedersen,Tore Damgaard Stramer (2004). Nationaløkonomi på dansk. Forlaget Samfundsliteratur 2004. København Zobbe, Henrik (2008). Landbrug. Erhverv & Samfund. Handelshøjskolens Forlag 2008. København. Dahl, A., T. Dich, T. Hansen og V. Olsen (2005): Styrk Projektarbejdet - En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg | |||||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||||
Henrik Zobbe, hz@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Direktion, Tlf: 35336810 Anders Dahl, and@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332376 Per Svejstrup Hansen, psh@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for International Økonomi og Politik, Tlf: 35332271 | |||||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||