Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen i pensum Weight: Mundtlig eksamen 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendt besvarelse af tre øvelser | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | En kombination af forelæsninger, teoretiske øvelser, diskussioner, præsentationer og ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kurset kræver ingen forudsætninger og henvender sig også til studerende uden økonomisk baggrund. Kontakt den kursusansvarlige for uddybende oplysninger. | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset skal give de studerende en indføring i hvordan private og offentlige beslutningstagere forvalter skov og natur ud fra en økonomisk synsvinkel. Dette opnås ved at arbejde med teori og praktisk anvendelse af denne i tre overordnede kursusdele: strategiudvikling, investeringsteori og offentlig regulering. I kursets første del om strategiudvikling introduceres generel teori om strategiudvikling for beslutningstagere, hvilket sættes i forhold til skov- og naturforvaltning for private beslutningstagere i en dansk kontekst. De studerende skal arbejde med en dansk case ejendom og udvikle og præsentere en strategi for denne. I den anden del om investeringsteori introduceres generel investeringsteori, som relateres til den mere specialiserede skovøkonomi. I denne del undervises i beregning af kapitalværdi og jordværdi og de studerende introduceres til simpel optimering af produktionsforløb. Teorien anvendes til at analysere en investeringscase udvalgt indenfor de tidligere udarbejdede strategier for case ejendommene. I den sidste del introduceres teori om offentlig regulering af skov og natur med særligt fokus på begreberne offentlige og private goder og eksternaliteter, samt på virkemidlerne tilskud og beskatning, som alle sættes i en dansk kontekst. I denne del skal de studerende arbejde med at identificere forskelle og ligheder i måden hvorpå private og offentlige beslutningstagere i Danmark beskuer og forvalter skov- og naturgoder. Et gennemgående tema igennem alle kursets tre dele er at de studerende skal lære at relatere de indlærte teorifelter til basal mikroøkonomisk teori og reflektere over den økonomiske synsvinkel i forhold til andre perspektiver på forvaltning af skov og natur. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningsformen er dynamisk og kræver aktiv deltagelse af de studerende. Grundformen er forelæsninger blandet med forskellige typer af inddragelse af de studerende i form af gruppearbejde med cases, diskussionsfora og rollespil. De studerende vil blandt andet blive afkrævet en godkendt besvarelse af tre cases, én indenfor hver af kursets tre dele, som en forudsætning for at kunne gå til eksamen. Der vil være tid til at udarbejde alle besvarelser i undervisningstiden, hvorfor hjemmearbejde alene vil bestå af læsning af pensum. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse Kursets hovedmålsætning er at give den studerende en indføring i hvordan private og offentlige beslutningstagere forvalter skov og natur ud fra en økonomisk synsvinkel. Den studerende skal introduceres til teori om strategiudvikling, investeringsteori og teori om offentlig regulering af natur og miljø og lære at anvende disse teorier på en række i dansk sammenhæng relevante problematikker indenfor skov- og naturforvaltning, herunder særligt fremme af skov- og naturgoder. Dertil skal den studerende lære at relatere den indlærte teori til basal mikroøkonomisk teori og reflektere over den økonomiske synsvinkel i forhold til andre perspektiver på forvaltning af skov og natur. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: . Udvise overblik over aktuelle danske skov- og naturforvaltningsmæssige problematikker og belyse disse ud fra en økonomisk synsvinkel . Beskrive den generelle proces mod strategiudvikling . Beskrive det mikroøkonomiske grundlag for forskellige typer af strategier for private beslutningstagere . Beskrive hvordan investeringsteori kan anvendes til optimering af simple produktionsforløb . Karakterisere forskellige typer af skov- og naturgoder og beskrive hvordan private og offentlige beslutningstagere forholder sig til disse under forskellige markedsforhold Færdigheder: . Anvende generel teori om strategiudvikling til at beskrive og begrunde strategier for private beslutningstagere med fokus på skov og natur . Opstille omsætningsbalancer for investeringer . Anvende investeringsteori til at beregne nutidsværdier ud fra omsætningsbalancer under varierende forudsætninger med hensyn til inflation, beskatning og andre indtægts- og udgiftskomponter Kompetencer: . Teoretisere over forskelle i måden hvorpå private og offentlige beslutningstagere beskuer skov- og naturgoder . Perspektivere teori om strategiudvikling til andre typer af situationer end de i kurset præsenterede . Ud fra en økonomisk synsvinkel diskutere grænsefladen mellem privat beslutningstagen og offentlig regulering i forhold til skov- og naturforvaltning | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Jens Friis Lund et al. : Kompendium i Skov- og Naturforvaltningsøkonomi 2009 W. David Klemperer, 1996.Forest Resource Economics and Finance. McGraw-Hill International Edition, Forestry Series, New York, 551 p. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jens Friis Lund, jens@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331767 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||