Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc Temakursus i fagpakkerne Jordbrugsøkonomi og NR-miljøøkonomi | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: En opgave inden for området økonometri og en indenfor modelbrug skal afleveres og bedømmes. Beregninger til opgaverne kan evt. laves i grupper, men hver studerende skal aflevere sine egne skriftlige besvarelser på baggrund af de fælles gruppeberegninger. Weight: De to opgaver vægter hver 50% i den samlede bedømmelse 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 290055 Micro Economics 210002 Mathematics and Data Processing 210005 Statistical Data Analysis 1 | ||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | 210002 Mathematics and Data Processing | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kernen i temaet er brugen af kvantitative metoder og modeller til at analysere en given samfundsøkonomisk problemstilling. Temaets to dele behandler to forskellige tilgange til kvantitative analyser: Statistiske modeller og teoretisk baserede simulationsmodeller. I første del fokuseres på dataindsamling og analyse ved brug af den lineære regressionsmodel. Vægten ligger på at opnå en 'intuitiv' forståelse af regressionsmodellen specielt med henblik på fortolkning af regressionsmodellens parametre. Et eksempel på problemstillinger i første del at temaet er estimation af systematiske forskelle i individers løn som følge af forskelle i uddannelsesniveau, erhvervserfaring og køn. I anden del af temaet fokuseres på en indføring i udviklingen og brugen af simulationsmodeller. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller, men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen. Eksempler på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU's landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer. Fælles for de to emnekredse i temaet er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset sigter mod at give den studerende en anvendelsesorienteret indføring i brugen af økonometriske metoder og kvantitative modeller samt et kendskab til relevante datakilder og brugen af disse i økonomiske analyser. Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne: Viden: - Fremskaffe og beskrive relevante økonomiske data. - Redegøre for grundlæggende økonometriske begreber med relation til den lineære regressionsmodel. - Redegøre for den grundlæggende opbygning af en udvalgt kvantitativ økonomisk model. Færdigheder - Anvende data til at beskrive og belyse konkrete økonomiske problemstillinger. - Udføre estimation og hypotesetest af parametre i den lineære regressionsmodel. - Anvende enkle kvantitative generelle ligevægtsmodeller udfra en konkret økonomisk problemstilling. Kompetencer: - Gennemføre basale økonometriske analyser ved hjælp af de gennemgåede analysemetoder. - Fortolke resultater af basale økonometriske analyser og drage relevante konklusioner. - Bedømme kvantitative økonomiske modelberegninger og drage relevante konklusioner af sådanne modelberegninger. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Jeffrey M. Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach,South-Western. Øvrig litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Hansen, henrik.hansen@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/International Economics and Policy Division, Phone: 35336840 Jeppe Strandgaard Herring, jst@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Statistics Division, Phone: 35336844 Lars-Bo Jacobsen, lars-bo@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Environmental Economics and Rural Development Div., Phone: 35336857 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||