| Department of Human Nutrition | |||||||||||||
| Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||
| Duration | Half a block | ||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||||
| Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Skriftlig auditorieeksamen på 4 timer omfattende vurdering af videnskabelig artikel, grundlæggende metodologiske og statistiske begreber med hovedvægt på non-parametrisk statistik. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 17 May 2010 | ||||||||||||
| Organisation of Teaching | |||||||||||||
| Block Placement | Blok 4 Week Structure: B Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||
| No Credit Points With | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||
| Mandatory Prerequisites | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||
| Restrictions | Ingen | ||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||
| Kurset vil indeholde en række forelæsninger og teoretiske øvelser om metaanalyser. Øvelser i kritisk vurdering af videnskabelige artikler om klinisk ernæring. Forelæsninger og øvelser i statistiske tests med hovedvægt på non-parametriske metoder. | |||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
| Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser overvejende om videnskabelige artikler. | |||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||
| Viden: - referere principperne bag metaanalyser - referere principperne bag simple statistiske tests Færdigheder: - udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed - udføre/gennemføre måling af livskvalitet - analysere en videnskabelig artikel systematisk - vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund - analysere bæredygtigheden af meta-analyser Kompetencer: - diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler - diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger - bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder - perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger | |||||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||||
| Kompendier i forskningsmetodologi og statistik. Klaus Johansen: Basal Sundhedsvidenskabelig Statistik. Munksgaard. | |||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||
| Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 | |||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||
| Study Committee LSN | |||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||