| Institut for Human Ernæring | |||||||||||||||
| English title | Pato- and Nutritional Physiology, Diet Therapy | ||||||||||||||
| Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
| Varighed | En blok | ||||||||||||||
| Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
| Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
| Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig auditorieeksamen med opgaver i teoretisk pensum, samt en case. Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 14. april 2010 | ||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | I kursusforløbet afleveres to gruppebaserede, skriftlige rapporter om delemner indenfor henholdsvis absorbtion og ekskretion. Skal godkendes før eksamen. | ||||||||||||||
| Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||
| Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
| Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
| Anbefalede forudsætninger | Gennemgået kurserne i Kostindtag og ernæringsfysiologi, samt Kost og sygdomsforebyggelse, eller dertil svarende pensum. | ||||||||||||||
| Begrænset deltagerantal | 30 | ||||||||||||||
| Kursusindhold | |||||||||||||||
| Patofysiologi og kliniske manifestationer ved lidelser i mave-tarm-kanal, lunger, nyrer, hjerte, knogler m.v. og effekten heraf på omsætningen af mad/næringsstoffer. Metaboliske sygdomme og terapien heraf. Ernæringsterapi ved stress-metabolisme, cancer, kirurgi, dialyse og andre situationer, hvor denne terapiform forekommer. | |||||||||||||||
| Undervisningsform | |||||||||||||||
| Forelæsninger 2-3 gange ugentlig ved ansatte og eksterne specialister. Teoretiske, case-baserede øvelser relateret til forelæsningerne med afsluttede diskussion med underviser. Desuden 2-4 individuelle rapporter om et udvalg af kroppens normale funktioner og dertil knyttet patofysiologi. | |||||||||||||||
| Målbeskrivelse | |||||||||||||||
| Kurset præsenterer sammenhænge mellem sygdommes indflydelse på ernæringstilstand og metabolisme af næringsstoffer, ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom og muligheder for påvirkning af sygdomsforløbet hos den enklte patient gennem ernæringsterapi. Viden: - Beskrive basale sammenhænge i kroppens funktioner, herunder de enkelte organers betydning for omsætningen af næringssfoffer - beskrive sygdomsprocessers påvirkning af de enkelte organers omsætning af næringssfoffer og deres funktion - udvise overblik over sygdomme, der hyppigt ses på hospitalerne - nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse - sammenfatte grundlaget for stress-metabolisme. - referere principper for lægelige behandlingsmetoder Færdigheder: - forklare interaktioner mellem fysiologiske systemer og de basale træk i cellers funktion. - forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien under sygdom, i særlig grad ved svær sygdom, hvor stofskiftet er ændret markant. - analysere en sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter Kompetencer: - anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af den enkelte patients situation - diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov - tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse. - selvstændigt kunne varetage ernæringsterapi, d.v.s. a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for den enkelte patient c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen | |||||||||||||||
| Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
| Shills: Modern Nutrition in health and disease, 10. ed, 2006 Kumar & Clark: Clinical Medicine, 6.ed, 2005 | |||||||||||||||
| Kursusansvarlig | |||||||||||||||
| Jens Kondrup, jeko@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332491 Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||||
| Studienævn | |||||||||||||||
| Studienævn LSN | |||||||||||||||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||