Department of Human Nutrition | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen baseret på forelæggelse af foredrag om godkendt emne efter hver af de 3 praktikforløb. Alle 3 skal bestås. Weight: Bedømmelse af projekt-foredrag samt kompetencevurdering på praktikstedet. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Tilfredsstillende deltagelse i det kliniske arbejde | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 3 gange 3 ugers praktisk vejledning på hospital kombineret med teoretisk undervisning (forelæsning og opgaver) | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | 270016 270015 270032 Pato- and Nutritional Physiology, Diet Therapy Beståede kurser svarende til blok 1,2 og 3 på studiet: klinisk ernæring eller svarende hertil. Der vil blive daglige patientkontakter, som nødvendiggør et højt teoretisk niveau. | ||||||||||||||||
Restrictions | Max. 20 | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Praktikopholdet er inddelt i 3 perioder. I Periode 1 udfører den studerende udfører selv screening og kostanamnese, under supervision af klinisk diætist. Desuden er den studerende med overlæge på stuegang for at opnå praktisk erfaring med samsplillet mellem sygdomslære, ernæring og den konkrete patientsituation, opleve hvilken rolle ernæring spiller for de samlede beslutninger under sygdomsforløbet og fornemme arbejdsgangen på en kliniks afdeling. Oplevelser og problemer diskuteres i plenum i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen. I Periode 2 træner den studerende i ernæringsterapi under ophold på en afdeling, hvor næsten alle patienter ernæres via sonde eller blodet (intravenøst), f.eks. på en intensiv afdeling. Den studerende udfører beregninger under supervision af personalet (læger og sygeplejersker). Der følges op på erfaringerne i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen. I Periode 3 trænes kommunikation ved at den studerende tilknyttes et antal patienter med kræft, og følger op på egne instruktioner gennem gentagne kontakter. Der skal opnås erfaringer med manglende efterlevelse af råd og vejledning, da patienternes opmærksomhed er meget svær at holde fangen (stress-kommunikation). Eftermiddagsforelæsningerne holdes af klinisk psykolog med fokus på stress-kommunikation. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
3 gange 3 ugers praktik på 3 forskellige hospitalsafdelinger. Første del koncentreres om screening og kostanamnese - anden del om ernæringsterapi - tredje del om kommunikation med syge (stressede) om ernæring (anamnese og behandling). Formiddagene afvikles på sengeafdeling eller ambulatorium. 2-3 eftermiddage om ugen forelæsning på Rigshospitalet. Hvert forløb afsluttes med en eksamen/tentamen, hvor den studerende holder foredrag for de medstuderende, lærer og censor indenfor godkendt emne med relation til den seneste del af kurset. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kurset giver kompetencer til at anvende teorien i klinisk praksis. Der forudsættes derfor en betydelig teoretisk viden om sygdomslære, ernæringsprincipper og ernæringsterapi. Viden - beskrive og udføre screening for underernæring - beskrive og gennemføre kostinterview - beskrive og udfærdige kostplan med kost, sondeernæring og intravenøs ernæring - beskrive og udføre kostinstruktion af patienter - reflektere over kommunikationsproblemer i dialogen med kritisk syge patienter - udvise overblik over funktion og struktur på hospitalsafdelinger af forskellig type - udvise kendskab til skrevne og uskrevne regler for adfærd på et hospital, herunder påklædning. Færdigheder - kommunikere tværfagligt om patienter - skabe god kontakt til somatiske patienter, gennemføre en dialog med disse, samt trænge igennem et mentalt forsvar - vurdere en patientsituation med henblik på valg af de mest hensigtsmæssige metoder til ernæringsterapi - Definere kriterier for sondernæring og intravenøs ernæring samt kombinationer af disse og mad - Reflektere over mulighederne for at dække behov for protein og energi ved kombinationer af administrationsformer - Beregne ernæringsbehov hos patienter under stresmetaboliske betingelser - formidle ernæringsrelaterede budskaber i dialogen med andre faggrupper, herunder diætister - kunne udføre praktiske procedurer omkring kost og ernæring Kompetencer - Sammenligne resultaterne af forskellige beregningsmetoder for ernræingsbehov - Afveje styrker og svagheder ved forskellige løsningsmodeller hos den enkelte patient - Evne at forklare løsninger for patienter og personale i hospitalsafdelinger - Analysere løsningsmodellers sikkerhed for patienten i forhold til eksisterende viden - Diskutere forskellige løsningsmodeller i forhold til behov for ny viden - Selvstændigt at kunne udforme og iværksætte ernæringsterapi hos den enkelte patient - samarbejde i en klinisk hverdag på en hospitalsafdeling, både i relation til patienter og andre samarbejdspartnere. - tage ansvar for ernæringsterapi og håndtere uventede situationer. - diskutere ernæringsrelaterede problemer med andre fagprofessionelle, og kunne håndtere at det ikke altid er egen opfattelse, der slår igennem. - bedømme den kommunikative kvalitet af en dialog med patient | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Der udleveres koipier af vejledninger og specialafsnit fra opslagsværker. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 Jens Kondrup, jeko@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332491 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||