Institut for Human Ernæring | |||||||||||||||
English title | The Sociology of Food | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen i pensum med udgangspunkt i projektrapport 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Gennemførelse af projektarbejde som afsluttes med projektrapport. Deltagelse i projektevalueringsseminar | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Første del: Forelæsninger, seminarer og øvelser om sociologiske emner og metoder. Anden del: selvstændigt projektarbejde i grupper, suppleret med seminar om samfundsvidenskabelig metode. Den studerende indgår aktivt under hele forløbet. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A, varierende | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 60 | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Der undervises i grundlæggende sociologiske temaer samt fødevaresociologiske emner, som f.eks.: madkultur og spisevaner; normer for og praksis ift. måltiders struktur og indhold; madproduktion i husholdningen og dens socio-kulturelle betydninger; madens og måltiders betydninger i hverdagen; social og kuturel prægning af præferencer; madvaner og madpræferencer i forhold til køn; sundhedshensyn i dagligdagens madvaner mm. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative som kvalitative metoder indenfor madsociologien og problemstillinger i forhold til kostundersøgelsesmetodik diskuteres. Tyngdepunkter i kurset er et projekt, hvor de studerende gruppevis udvælger og afgrænser et emne, formulerer problemstilling og udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en empirisk undersøgelse indenfor det fødevaresociologiske felt. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Tyngdepunktet i kurset er gennemførelsen af et selvstændigt projekt, hvor de studerende gruppevis arbejder med et selvvalgt fødevaresociologisk emne og foretager en afgrænsning og problemformulering. Herudfra designes en undersøgelse, og de studerende udvikler metodiske redskaber til indsamling af empiriske data. Design og metodiske redskaber afprøves i et pilotprojekt, som analyseres i den afsluttende projektrapport. Kritisk evaluering af undersøgelsesdesign opøves gennem diskussion af medstuderendes rapporter. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
De studerende opnår indsigt i a) sociale og kuturelle aspekter af madens betydninger i menneskers hverdag og i b) de samfundsvidenskabelige metoder, som benyttes indenfor fødevaresociologien. Viden: - Udvise overblik over centrale sociale og kulturelle sammenhænge, der præger menneskers forhold til mad. - Udtrykke viden om de betydninger, menneskers mad og måltider tillægges - Udtrykke viden om menneskers forståelser af mad og sundhed - Beskrive sociale og kulturelle forskelle i menneskers forhold til mad - Udvise overblik over gængse samfundsvidenskabelige dataindsamlingsmetoder og deres anvendelse Færdigheder: - Demonstrere forståelese for og diskutere sociologisk teori med relevans for ernæringsområdet - Anvende gængse sociologiske dataindsamlingsmetoder på grundlæggende niveau Kompetencer: - Vurdere mad- og ernæringsrelaterede problemstillinger i et socialt og kulturelt perspektiv - Formulere og begrunde en sociologisk problemstilling med relevans for ernæringsområdet - Anvende sociologisk teori i forhold til konkrete problemstillinger - Reflektere kritisk over sociologiske teorier med relevans for ernærinsområdet - Designe sociologiske undersøgelser i forhold til ernæringsrelevante problemstillinger - Vurdere metodiske design kritisk | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Mad, mennesker og måltider - samfundsvidenskabelige perspektiver. Lotte Holm (red.), Munksgaard Danmark 2003. Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Ole Riis, Hans Reitzels Forlag 2005. Der anvendes desuden et kompendium med sociologiske tekster. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Lotte Holm, loho@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Fødevaresociologi, Tlf: 35332496 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||