Department of Agriculture and Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination i fælles- og individuelt pensum. Der forevises levende plantemateriale, illustrationer m.m. hvor den studerende analyserer og redegør for systematiske tilhørsforhold Weight: De to pensa vægtes ens 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Udarbejdelse af et individuelt pensum | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Teoretiske forelæsninger kombineres med praktiske øvelser med levende plantemateriale. Der arbejdes individuelt og i grupper. Havevandringer og ekskursioner til plantesamlinger | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
No Credit Points With | Der kan ikke opnås point hvis man tidligere har fået point for Dyrkede planter: variation og fylogeni, Videregående Systematisk Botanik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Naturgrundlaget 2, Dyrs og planters diversitet, Dansk flora og vegetation, prydplantekundskab | ||||||||||||||||||
Restrictions | ingen | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
På klasseniveau analyseres et antal familier, slægter og arter grundigt i fællesskab (fællespensum) I grupper eller individuelt specialiserer gruppen/den studerende sig i et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående botanisk og økologisk kendskab til specialets familier, slægter og arter. De studerende skal finde og analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier (individuelt pensum). Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i øvelseslokalet 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset indledes med botanisk gennemgang af fællesprojektets familier, slægter og arter. Der arbejdes løbende med specialet, hvor studiet af de valgte familier foregår som gruppearbejde under lærervejledning. Der arbejdes med levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt illustrationsmateriale. Der afholdes forelæsninger, havevandringer og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og diagnosticeres relevant plantemateriale. Der afholdes ekskursioner (fx 3 halve dage) til udvalgte plantesamlinger | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Efter gennemførelse af kurset forventes den studerende at kunne: Viden: Beskrive og identificere udvalgte vedplante-plantefamiliers slægter og arter. Beskrive betydningen af genetisk diversitet og konsekvenserne heraf i forbindelse med anvendelse af arter og kultivarer. Redegøre for udvalgte planters naturlige habitat Færdigheder: Anvende plantekendskab i udarbejdelse af beplantningsplaner. Vurdere plantens værdi i en given beplantning. Relatere kendskab til plantens naturlige voksested til beplantningsstrategi. Kompetencer: Bedømme en vedplantebeplantning. Rådgive, planlægge og forvalte i sammenhæng med vedplantebeplantning. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Jensen, J, & N. Jacobsen 2003. Udvidet systematisk botanik. Bind 1-6. KVL. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||