250001 Afgrødelære

Detaljer
Institut for Jordbrug og Økologi
English titleCrop Science
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen i hele pensum

Vægtning: 100%



7-trinsskala, intern censur

Eksamensdatoer:
22. juni 2010
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGodkendelse af 75% af øvelsesrapporter
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industri, grøntsager, frugt og bær.

* Identifikation,
* Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi.
* Forædlingsmål og sortsvalg
* Dyrkningskrav og forhold;
* Samspil med naturlige dyrkningsfaktorer
* Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer"
* Sædskifte
* Særlige forhold for flerårige kulturer herunder frugt og bær produktion.
* Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- , maltkvalitet, grøntsager, bær og frugt)
Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser, knop/blomster-udvikling i frugttræer og bær), vækstmålinger, afgrødefysiologi.
 
Undervisningsform
Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus,mark og pomet for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), frugtudvikling, vækstmålinger, afgrødefysiologi. Der vil være to ekskursioner i løbet af kurset.
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at give studerende med interesse for såvel konventionel som økologisk land- og havebrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder i land/havebrug. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden
-beskrive afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav.
- beskrive afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse.

Færdigheder:
- forklare betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse
- forklare sædskiftets betydning
- reflektere over hvordan interne og eksterne faktorer, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner, påvirker afgrødevalg

Kompetencer:
- diskutere den miljømæssige baggrund for valg af land/havebrugsafgrøder
 
Litteraturhenvisninger
Artikler om udvikling:
Growth stages of mono- and dicotyledonous plants (http://www.bba.de/veroeff/bbch/bbcheng.pdf)

Hansen, M.S.; B. Bromand & H. Schulz (1995): Fælles decimalskala for vækstudviklingen af planter (BBCH skala). Grøn viden nr. 146. Statens Planteavlsforsøg, Lyngby.

En række supplementsartikler

Kapitler fra The physiology of crop yield, second Edition, (Hay R & Porter J)2006. Blackwell

Øvelsesvejledninger

 
Kursusansvarlig
Kristian Thorup-Kristensen, ktk@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35332216
Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333457
Christian R. Jensen, crj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333392
Jørgen Lindskrog Christiansen, jlc@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333452
Sven-Erik Jacobsen, seja@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333388
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger25
praktiske øvelser30
teoretiske øvelser30
forberedelse39
ekskursioner12
vejledning46
projektarbejde24

206