240079 Pests and Diseases of Trees in Forests and Urban Areas

Details
Department of Agriculture and Ecology   50 %
Forest & Landscape   50 %
Earliest Possible YearBSc. 3 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
Kurset tilbydes flere studieretninger, herunder SLING-uddannelsen på Skovskolen
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Den mundtlige sluteksamen strækker sig over 24 timer: Den studerende præsenteres for en konkret kursusrelevant problemstilling, som han/hun har 24 timer til at behandle. Ved selve eksaminationen fremlægger og diskuterer den studerende sine løsningsforslag i en powerpointpræsentation.

Weight: Mundtlig eksamen 100%.



7-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i mindst 75% af ekskursionerne.
Godkendelse af projekt.
Godkendelse af mindst 75% af opgaver og ekskursionsrapporter.
Opponering ved mindst én casefremlæggelse.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, kollokvier og ekskursioner.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: C
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites240011 Diversity of Animals and Plants
240054 The Ecology of Natural Resources
250012 Danish Flora and Vegetation
eller tilsvarende kurser
 
RestrictionsIngen
 
Course Contents
Kurset indeholder følgende emner:
- Biologi og økologi hos skadedyr og svampe på skov- og bytræer, herunder populationsfluktuationer, naturlige fjender og samspil med værttræerne
- Abiogene skader
- Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik
- Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og klima, plante- og bevoksningssundhed, vækst- og dyrkningsmæssige forhold
- Vurdering af skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder
- Planlægningsmæssige redskaber til forebyggelse af skadevolderproblemer
- Æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer
- Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse
- Moniteringsmetoder i relation til skadetærskler, prognose og varsling
- Lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter


 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, ekskursioner og projektarbejde. I forelæsninger gives en overordnet gennemgang af teoretiske emner, som de studerende viderebehandler i teoretiske øvelser og kollokvier. I de teoretiske øvelser bearbejder, præsenterer og diskuterer de studerende udvalgte cases i relation til stof gennemgået ved forelæsningerne. I kollokvier diskuteres udleverede artikler eller selvvalgte emner, som de studerende skal fremlægge, opponere på og diskutere i plenum. I cases og kollokvier gives mulighed for specialisering i a) skovbrug eller b) park- og bytræer. I de praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation af insekter og svampe, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. Ekskursioner udgør et centralt element i undervisningen og foretages til nærliggende parker og skovejendomme, hvor skadesymptomer og skadevoldere demonstreres, og konkrete dyrkningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og rapporter, som afleveres til godkendelse. E-learning elementer inddrages ved opgaveløsning og selvtests. Der udarbejdes et mindre, individuelt projekt, som fremlægges.
 
Learning Outcome
Målbeskrivelse

Kursets overordnede mål er at give de studerende en teoretisk og praktisk indsigt i sygdomme og skadedyr på træer i skove, parker og andre byområder. Kurset lægger især vægt på forståelse af årsager til forekomst af skadevoldere med fokus på vækst- og dyrkningsforhold og på metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Kurset giver et helhedsorienteret grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på vedplanter i skov og landskab.

Efter deltagelse i kurset forventes den studerende at kunne:

Viden:
- identificere de væsentligste sygdomme og skadedyr på skov- og bytræer
- beskrive de væsentligste skadevolderes biologi
- redegøre for samspil mellem vedplanter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe
- udvise overblik over lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter
- beskrive konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse

Færdigheder:
- stille en diagnose på baggrund af skade symptomer og sygdomshistorie
- forklare årsagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske faktorer, især klimaforhold, plantesundhed og dyrkningsforhold
- analysere og vurdere skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål
- vurdere muligheder og begrænsninger i forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder


Kompetencer:
- diskutere etiske og værdimæssige problem stillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser
- rådgive i anvendelse af metoder til forebyggelse og bekæmpelse af skadevoldere på træer
- bedømme æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer



 
Course Litterature
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. SL Books.
Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press.
Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadevoldere på træer i skov og by. Øvelsesvejledning. SL Books.
Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Ingen krav til udgave
Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B.: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. 2003. Ulmer.
Hartmann, G., Nienhaus, F. & Butin, H.: Farbatlas Waldschäden. 2007. Ulmer.
Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985. SL Books.
Bilag på CampusNet.
Videnblade fra Skov & Landskab.
 
Course Coordinator
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675
Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Applied ecology, Phone: 35331664
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures22
theoretical exercises20
practicals20
Excursions27
Colloquia8
project work16
preparation78
examination16

207