Department of Agriculture and Ecology
50 % Forest & Landscape 50 % | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset tilbydes flere studieretninger, herunder SLING-uddannelsen på Skovskolen | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Den mundtlige sluteksamen strækker sig over 24 timer: Den studerende præsenteres for en konkret kursusrelevant problemstilling, som han/hun har 24 timer til at behandle. Ved selve eksaminationen fremlægger og diskuterer den studerende sine løsningsforslag i en powerpointpræsentation. Weight: Mundtlig eksamen 100%. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Godkendelse af projekt. Godkendelse af mindst 75% af opgaver og ekskursionsrapporter. Opponering ved mindst én casefremlæggelse. | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, kollokvier og ekskursioner. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240011 Diversity of Animals and Plants 240054 The Ecology of Natural Resources 250012 Danish Flora and Vegetation eller tilsvarende kurser | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Kurset indeholder følgende emner: - Biologi og økologi hos skadedyr og svampe på skov- og bytræer, herunder populationsfluktuationer, naturlige fjender og samspil med værttræerne - Abiogene skader - Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik - Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og klima, plante- og bevoksningssundhed, vækst- og dyrkningsmæssige forhold - Vurdering af skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder - Planlægningsmæssige redskaber til forebyggelse af skadevolderproblemer - Æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer - Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse - Moniteringsmetoder i relation til skadetærskler, prognose og varsling - Lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, ekskursioner og projektarbejde. I forelæsninger gives en overordnet gennemgang af teoretiske emner, som de studerende viderebehandler i teoretiske øvelser og kollokvier. I de teoretiske øvelser bearbejder, præsenterer og diskuterer de studerende udvalgte cases i relation til stof gennemgået ved forelæsningerne. I kollokvier diskuteres udleverede artikler eller selvvalgte emner, som de studerende skal fremlægge, opponere på og diskutere i plenum. I cases og kollokvier gives mulighed for specialisering i a) skovbrug eller b) park- og bytræer. I de praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation af insekter og svampe, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. Ekskursioner udgør et centralt element i undervisningen og foretages til nærliggende parker og skovejendomme, hvor skadesymptomer og skadevoldere demonstreres, og konkrete dyrkningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og rapporter, som afleveres til godkendelse. E-learning elementer inddrages ved opgaveløsning og selvtests. Der udarbejdes et mindre, individuelt projekt, som fremlægges. | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse Kursets overordnede mål er at give de studerende en teoretisk og praktisk indsigt i sygdomme og skadedyr på træer i skove, parker og andre byområder. Kurset lægger især vægt på forståelse af årsager til forekomst af skadevoldere med fokus på vækst- og dyrkningsforhold og på metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Kurset giver et helhedsorienteret grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på vedplanter i skov og landskab. Efter deltagelse i kurset forventes den studerende at kunne: Viden: - identificere de væsentligste sygdomme og skadedyr på skov- og bytræer - beskrive de væsentligste skadevolderes biologi - redegøre for samspil mellem vedplanter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe - udvise overblik over lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter - beskrive konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse Færdigheder: - stille en diagnose på baggrund af skade symptomer og sygdomshistorie - forklare årsagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske faktorer, især klimaforhold, plantesundhed og dyrkningsforhold - analysere og vurdere skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål - vurdere muligheder og begrænsninger i forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder Kompetencer: - diskutere etiske og værdimæssige problem stillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser - rådgive i anvendelse af metoder til forebyggelse og bekæmpelse af skadevoldere på træer - bedømme æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. SL Books. Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press. Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadevoldere på træer i skov og by. Øvelsesvejledning. SL Books. Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Ingen krav til udgave Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B.: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. 2003. Ulmer. Hartmann, G., Nienhaus, F. & Butin, H.: Farbatlas Waldschäden. 2007. Ulmer. Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985. SL Books. Bilag på CampusNet. Videnblade fra Skov & Landskab. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675 Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Applied ecology, Phone: 35331664 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||