131304 Formidling (Udbydes fra E2010)

Detaljer
Skov & Landskab
English titleInterpretation and Promotion
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år til Kandidat 2. år
VarighedEn halv blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenCasebaseret synopsis
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
1. Formidlingsteori:
Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg

2. Læringsteori:
Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile)

3. Mundtlig formidling:
Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden

4. Skriftlig formidling:
Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser

5. Planlægning og evaluering:
Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder

6. Støttepunkter for formidling:
Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv.

7. Refleksionsmetoder:
Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning
 
Undervisningsform
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt
 
Målbeskrivelse
Målet med kurset er at den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den studerende i arealforvaltningen kunne identificere de faciliteter, der er nødvendige for at understøtte formidlingens gennemførelse.

Målet indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet:
- identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger
- forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan
- anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter
- forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring

Typer af færdigheder:
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture
- udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter
- opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen
- tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold
- kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider.

Kompetencer:
- analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter
- inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan
- kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer
 
Kursusansvarlig
Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331604
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
ekskursioner15
praktiske øvelser50
forberedelse95
eksamen17

207