Skov & Landskab | |||
English title | Urban Landscape Maintenance | ||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||
Varighed | En halv blok | ||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur | ||
Rammer for undervisning | |||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kursusindhold | |||
1. Anlæggets elementer: Målsætning/funktion Konstruktion Artssammensætning 2. Valg af metoder, maskiner og redskaber til pleje, vedligeholdelse og renholdelse Græspleje. Beskæring, formning og fornyelse af vedplanter. Ukrudtsbekæmpelse. Vedligeholdelse af inventar Vedligeholdelse og udbedringer af stier og veje Vintervedligeholdelse og snerydning i anlæg 3. Kvalitetsmæssig standard og tilhørende pleje for de forskellige elementer Opnåelse af fastlagt standard Fastlæggelse af standarder 4. Tilsyn og egenkontrol Arealregistreringsskema. Metoder. 5. Udarbejdelse og styring af pleje- og driftsplaner Mål/funktion. Konstruktion. Artssammensætning. Kvalitetsmæssig standard. Tilsyn og kontrol.Valg af metoder, maskiner og redskaber. Metoder til kalkulation af priser Prissætning af præsentation/ydelse og ressourcebehov Maskindisponering. Områdestyring. Ressourcestyring. Driftsstyringssystemer 6. Udbud og licitation af driftsopgaver Faser. Lovgivning. | |||
Undervisningsform | |||
Forelæsninger, øvelser i felten, ekskursioner, plejeplaner. | |||
Målbeskrivelse | |||
Formålet med kurset er, at den studerende for anlæg med forskellige elementgrupper kan 1. udarbejde en pleje- og driftsplan samt fastlægge dertil hørende kvalitetsmæssige standarder med udgangspunkt i en given målsætning 2. anvise metoder, maskiner og redskaber til udførelse af pleje, vedligeholdelse og renholdelse for opnåelse af en fastlagt kvalitetsmæssig standard 3. anvise og anvende kontrolprocedurer for tilsyn og egenkontrol af driftsprocesser samt får en grundlæggende viden om og forståelse af udbud og licitation. Byens grønne områder omfatter følgende anlægstyper: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser. Elementgrupperne omfatter græs, buske, hække, solitærtræer og alléer samt krat, hegn og skovbevoksninger i parker samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold. Viden: . forklare de enkelte plantearters krav til pleje og reaktion på plejeindgreb . forklare en bevoksnings krav til pleje og reaktion på plejeindgreb . forklare indholdet i et arealregistreringsskema med henblik på tilsyn og egenkontrol . beskrive indholdet i et udbud og forklare processen omkring licitation Færdigheder: . differentiere elementerne i et anlæg ud fra målsætning/funktion, konstruktion og artssammensætning med henblik på at anvise metoder, maskiner og redskaber til pleje og vedligeholdelse af de enkelte elementer . anvise metoder, maskiner og redskaber til udførelse af beskæring, formning og fornyelse af vedplanter . anvise metoder, maskiner og redskaber til: udførelse af græspleje, ukrudtsbekæmpelse - herunder pesticidfri metoder, vedligeholdelse af inventar, vedligeholdelse og udbedringer af stier og veje samt vintervedligeholdelse og snerydning i anlæg . anvise metoder til tilsyn og egenkontrol Kompetencer: . differentiere elementerne i et anlæg ud fra målsætning/funktion, konstruktion og artssammensætning og anvise metoder, maskiner og redskaber til pleje, renholdelse og vedligeholdelse af de enkelte elementer, således at de tilhørende kvalitetsmæssige standarder overholdes . udarbejde en pleje- og driftsplan for et anlæg med forskellige elementgrupper og fastlægge kvalitetsmæssige standarder med udgangspunkt i en given målsætning . udføre tilsyn og egenkontrol med udgangspunkt i et arealregistreringsskema | |||
Kursusansvarlig | |||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331595 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||
| |||