Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 3 year | ||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering og godkendelse af 2 obligatoriske opgaver. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Psykologi i organisationer: - Dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed) - Kognitive processer (perception, beslutninger og kreativitet, læring) - Sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og etik) - Styrings og koordineringsprocesser (kommunikation) Organisationsteori: - Hvad er organisation og organisationsteori (analyseniveauer, systemmodeller, empiriske og normative formål) - Formel struktur (formel og uformel struktur, bureaukratisk struktur, organisationsformer, centralisering og decentralisering, projektorganisationen, organisationsudformning) - Organisationsform og omverden (åbne systemer, empiriske undersøgelser, omverdenstyper og organisationstyper, netværk) - Grupper og uformel struktur (hvad er en gruppe, forskellige typer af grupper, gruppens sociale system gruppens sociale struktur, selvstyrende arbejdsgrupper, effektive grupper og teams) - Organisationskultur (begrebet organisationskultur, organisationskulturens funktioner, ændring af kulturen metoder til kortlægning af kulturen) - Anvendelse af organisationskultur (kulturpåvirkende faktorer, omgivelserne, virksomhedstyper, virksomhedens egenart, medarbejdernes egenart, kultur og ledelse, kultur og lederstil) - Beslutningsprocesser (beslutning som proces, rationel adfærd som idealtype, organiseret anarki og politiske processer, psykologiske mekanismer) - Strategi og strategiskeprocesser (strategi og forandringer, fra langtidsplanlægning til strategisk ledelse strategiarbejdets organisering, formelle og uformelle systemer, analysefasen, anvendelsen af mål mål og kontrol) - Forandring, omstilling og fornyelse Personaleforhold - arbejdsret Ledelse: - ledelse i og af organisationer - ledelsesformer/stile - Kritiske samtaler - Ledelsesmetoder og trends - ledelsesværktøjer Obligatorisk gruppeopgave - gruppearbejde over et af underviseren udmeldt emne inden for fagets områder | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Holdundervisning. Cases. Seminar/workshop-form. Gruppearbejde, øvelser, Selvstudie. Projektarbejde. Ekskursioner og virksomhedsbesøg. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende 1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med udvikling af organisationer og arbejdsprocesser 2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer, forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver) Formålene indebærer, at den studerende kan Videnfeltet - med udgangspunkt i teorien/teorierne kan identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet - demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder - sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder - forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger - demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder Typer af færdigheder - analysere problemstillinger inden for fagets områder - anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger - sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger - forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger - diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder - vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger - vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg - formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere - kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger Kompetencer - generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger - samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Michael Hasse Schacht, mhsc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 3528 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||