131105 Human Resource Management

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering og godkendelse af 2 obligatoriske opgaver.
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: A

Blok 4
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Psykologi i organisationer:
- Dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed)
- Kognitive processer (perception, beslutninger og kreativitet, læring)
- Sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og etik)
- Styrings og koordineringsprocesser (kommunikation)

Organisationsteori:
- Hvad er organisation og organisationsteori (analyseniveauer, systemmodeller, empiriske og normative formål)
- Formel struktur (formel og uformel struktur, bureaukratisk struktur, organisationsformer, centralisering og decentralisering, projektorganisationen, organisationsudformning)
- Organisationsform og omverden (åbne systemer, empiriske undersøgelser, omverdenstyper og organisationstyper, netværk)
- Grupper og uformel struktur (hvad er en gruppe, forskellige typer af grupper, gruppens sociale system
gruppens sociale struktur, selvstyrende arbejdsgrupper, effektive grupper og teams)
- Organisationskultur (begrebet organisationskultur, organisationskulturens funktioner, ændring af kulturen
metoder til kortlægning af kulturen)
- Anvendelse af organisationskultur (kulturpåvirkende faktorer, omgivelserne, virksomhedstyper, virksomhedens egenart, medarbejdernes egenart, kultur og ledelse, kultur og lederstil)
- Beslutningsprocesser (beslutning som proces, rationel adfærd som idealtype, organiseret anarki og politiske processer, psykologiske mekanismer)
- Strategi og strategiskeprocesser (strategi og forandringer, fra langtidsplanlægning til strategisk ledelse
strategiarbejdets organisering, formelle og uformelle systemer, analysefasen, anvendelsen af mål
mål og kontrol)
- Forandring, omstilling og fornyelse

Personaleforhold
- arbejdsret

Ledelse:
- ledelse i og af organisationer
- ledelsesformer/stile
- Kritiske samtaler
- Ledelsesmetoder og trends
- ledelsesværktøjer

Obligatorisk gruppeopgave
- gruppearbejde over et af underviseren udmeldt emne inden for fagets områder
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisning. Cases. Seminar/workshop-form. Gruppearbejde, øvelser, Selvstudie. Projektarbejde. Ekskursioner og virksomhedsbesøg.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende
1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med udvikling af organisationer og arbejdsprocesser
2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer, forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver)


Formålene indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet
- med udgangspunkt i teorien/teorierne kan identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet
- demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder
- sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder
- forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger
- demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder

Typer af færdigheder

- analysere problemstillinger inden for fagets områder
- anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger
- sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger
- forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger
- diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder
- vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger
- vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg
- formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere
- kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger

Kompetencer

- generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger
- samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier
 
Course Coordinator
Michael Hasse Schacht, mhsc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 3528
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures100
project work24
preparation198
theoretical exercises92

414