Skov & Landskab | |||||||||||||
English title | Human Resource Management | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og godkendelse af 2 obligatoriske opgaver. | ||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Psykologi i organisationer: - Dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed) - Kognitive processer (perception, beslutninger og kreativitet, læring) - Sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og etik) - Styrings og koordineringsprocesser (kommunikation) Organisationsteori: - Hvad er organisation og organisationsteori (analyseniveauer, systemmodeller, empiriske og normative formål) - Formel struktur (formel og uformel struktur, bureaukratisk struktur, organisationsformer, centralisering og decentralisering, projektorganisationen, organisationsudformning) - Organisationsform og omverden (åbne systemer, empiriske undersøgelser, omverdenstyper og organisationstyper, netværk) - Grupper og uformel struktur (hvad er en gruppe, forskellige typer af grupper, gruppens sociale system gruppens sociale struktur, selvstyrende arbejdsgrupper, effektive grupper og teams) - Organisationskultur (begrebet organisationskultur, organisationskulturens funktioner, ændring af kulturen metoder til kortlægning af kulturen) - Anvendelse af organisationskultur (kulturpåvirkende faktorer, omgivelserne, virksomhedstyper, virksomhedens egenart, medarbejdernes egenart, kultur og ledelse, kultur og lederstil) - Beslutningsprocesser (beslutning som proces, rationel adfærd som idealtype, organiseret anarki og politiske processer, psykologiske mekanismer) - Strategi og strategiskeprocesser (strategi og forandringer, fra langtidsplanlægning til strategisk ledelse strategiarbejdets organisering, formelle og uformelle systemer, analysefasen, anvendelsen af mål mål og kontrol) - Forandring, omstilling og fornyelse Personaleforhold - arbejdsret Ledelse: - ledelse i og af organisationer - ledelsesformer/stile - Kritiske samtaler - Ledelsesmetoder og trends - ledelsesværktøjer Obligatorisk gruppeopgave - gruppearbejde over et af underviseren udmeldt emne inden for fagets områder | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Holdundervisning. Cases. Seminar/workshop-form. Gruppearbejde, øvelser, Selvstudie. Projektarbejde. Ekskursioner og virksomhedsbesøg. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende 1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med udvikling af organisationer og arbejdsprocesser 2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer, forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver) Formålene indebærer, at den studerende kan Videnfeltet - med udgangspunkt i teorien/teorierne kan identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet - demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder - sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder - forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger - demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder Typer af færdigheder - analysere problemstillinger inden for fagets områder - anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger - sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger - forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger - diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder - vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger - vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg - formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere - kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger Kompetencer - generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger - samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Michael Hasse Schacht, mhsc@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 3528 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||