Department of Human Nutrition
60 % Institute of Food and Resource Economics 40 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i projektrapport Weight: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendelse af gruppebaseret projektrapport | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisning er kombination af forelæsninger, øvelser og diskussion af studerendes egne projekter | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen. Herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet. I kurset indgår et projektarbejde, hvor de studerende i grupper indenfor en afgrænset en problemstilling udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en undersøgelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling i forhold til en specifik naturanvendelse. Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i konkrete naturanvendelsescases indenfor eksempelvis genteknologi, husdyrbrug, plantebrug samt det åbne land. Disse cases vil for det første være udgangspunkt for diskussion af relevante teorier samt etiske refleksioner - herunder hvordan der eksisterer flere forskellige forståelser af og holdninger til natur. For det andet vil casene danne udgangspunkt for en præsentation af hvordan disse forskellige positioner kan undersøges ved hjælp af sociologiske metoder. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Samtidig gennemfører de studerende et gruppebaseret projektarbejde. Tyngden i projektarbejdet er design af en sociologisk undersøgelse og arbejde med metodiske redskaber til indsamling af empiri. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Det er målet med kurset at de studerende opnår indsigt i samfundsmæssige aspekter og etiske problemstillinger i forbindelse med naturanvendelsen. Det er endvidere målet at de studerende opnår færdigheder i forhold til forståelsen af grundprincipperne i forskellige samfundsvidenskabelige metoder der kan benyttes til at studere naturanvendelsen. Endelig er det målet at de studerende tilegner sig færdigheder indenfor anvendelsen af en kvalitativ (f.eks. interviews) eller kvantitativ (f.eks. spørgeskema) sociologiske metoder til studiet af samfundsmæssige aspekter af naturanvendelsen. Efter endt kursus vil den studerende: Viden - Kunne redegøre for hvordan sociologisk forskning kan bidrage til at belyse forskellige former for naturudnyttelse. - Udvise et overblik over forskellige kvalitative og kvantitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder. - Kunne reflektere over hvilke metoder der er bedst egnede i konkrete sammenhænge. Færdigheder - Kunne anvende relevante sociologiske begreber i analysen af en konkret naturressourcemæssig problemstilling. - Være i stand til at reflektere over samfundsvidenskabelige problemstillinger i relation til naturanvendelse, herunder hvorledes personer og grupper kan have forskellige syn på brugen af naturen. - Anvende principperne for sociologiske undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke naturanvendelsesproblemstillinger. - Kunne designe enten en kvalitativ eller en kvantitativ undersøgelse af en konkret problemstilling samt gennemføre en pilotundersøgelse. - Kunne evaluere et undersøgelsesdesign og identificere forbedringsmuligheder. Kompetencer - Kunne indgå i et samarbejde omkring problemanalyse og empiriindsamling af en samfundsvidenskabelig problemstilling i relation til naturudnyttelse. - Være i stand til at diskutere naturanvendelsen i et bredere samfundsmæssigt perspektiv. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Kompendium med teoretiske og empiriske tekster Ole Riis 2005: Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Hans Reitzels Forlag Projektspecifik litteratur | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jesper Lassen, jlas@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Sociology of Food, Phone: 35332621 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||