Ins. for Human Ernæring
60 % Fødevareøkonomisk Institut 40 % | |||||||||||||||||
English title | Sociological Perspectives on the Use of Natural Resources | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i projektrapport Vægtning: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af gruppebaseret projektrapport | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisning er kombination af forelæsninger, øvelser og diskussion af studerendes egne projekter | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen. Herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet. I kurset indgår et projektarbejde, hvor de studerende i grupper indenfor en afgrænset en problemstilling udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en undersøgelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling i forhold til en specifik naturanvendelse. Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i konkrete naturanvendelsescases indenfor eksempelvis genteknologi, husdyrbrug, plantebrug samt det åbne land. Disse cases vil for det første være udgangspunkt for diskussion af relevante teorier samt etiske refleksioner - herunder hvordan der eksisterer flere forskellige forståelser af og holdninger til natur. For det andet vil casene danne udgangspunkt for en præsentation af hvordan disse forskellige positioner kan undersøges ved hjælp af sociologiske metoder. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Samtidig gennemfører de studerende et gruppebaseret projektarbejde. Tyngden i projektarbejdet er design af en sociologisk undersøgelse og arbejde med metodiske redskaber til indsamling af empiri. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Det er målet med kurset at de studerende opnår indsigt i samfundsmæssige aspekter og etiske problemstillinger i forbindelse med naturanvendelsen. Det er endvidere målet at de studerende opnår færdigheder i forhold til forståelsen af grundprincipperne i forskellige samfundsvidenskabelige metoder der kan benyttes til at studere naturanvendelsen. Endelig er det målet at de studerende tilegner sig færdigheder indenfor anvendelsen af en kvalitativ (f.eks. interviews) eller kvantitativ (f.eks. spørgeskema) sociologiske metoder til studiet af samfundsmæssige aspekter af naturanvendelsen. Efter endt kursus vil den studerende: Viden - Kunne redegøre for hvordan sociologisk forskning kan bidrage til at belyse forskellige former for naturudnyttelse. - Udvise et overblik over forskellige kvalitative og kvantitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder. - Kunne reflektere over hvilke metoder der er bedst egnede i konkrete sammenhænge. Færdigheder - Kunne anvende relevante sociologiske begreber i analysen af en konkret naturressourcemæssig problemstilling. - Være i stand til at reflektere over samfundsvidenskabelige problemstillinger i relation til naturanvendelse, herunder hvorledes personer og grupper kan have forskellige syn på brugen af naturen. - Anvende principperne for sociologiske undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke naturanvendelsesproblemstillinger. - Kunne designe enten en kvalitativ eller en kvantitativ undersøgelse af en konkret problemstilling samt gennemføre en pilotundersøgelse. - Kunne evaluere et undersøgelsesdesign og identificere forbedringsmuligheder. Kompetencer - Kunne indgå i et samarbejde omkring problemanalyse og empiriindsamling af en samfundsvidenskabelig problemstilling i relation til naturudnyttelse. - Være i stand til at diskutere naturanvendelsen i et bredere samfundsmæssigt perspektiv. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Kompendium med teoretiske og empiriske tekster Ole Riis 2005: Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Hans Reitzels Forlag Projektspecifik litteratur | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jesper Lassen, jlas@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Fødevaresociologi, Tlf: 35332621 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332905 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||