Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | Half a block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen på baggrund af projektopgave udarbejdet i gruppe. Den enkelte studerende evalueres på baggrund af spørgsmål til projektopgaven samt bredere spørgsmål til kursusindhold. Weight: Mundtlig eksamen tæller 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Afleveret projektopgave | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og kollokvier (ca 35%) kombineret med ekskursion og om muligt studierejse(ca 15%) og en projektopgave (ca 50%), der løber i kursets hele længde. Ekskursioner foregår i København. Evt studierejse til udland. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
No Credit Points With | ingen | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Plan & Design, Fagets videnskabsteori, Landskabsarkitektur og Bydesign For andre: Ingen nødvendige forudsætninger | ||||||||||||||
Restrictions | Max 60. Kurset er obligatorisk for studerende i fagpakken byplan på bachelor i landskabsarkitektur og bydesign. | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
På kurset introduceres tre typer af bymæssige problemstillinger og de bypolitiske indsatsområder, der er knyttet til dem: Det boligsociale, (byfornyelse og kvartersløft), det økonomiske (tilgængelighed og arealudvikling) samt det fysiske/æstetiske (fysisk planlægning, arkitektur, urbant landskab). De tre indsatsområder ses i en helhed og der lægges vægt på de indsatser, der er knyttet til udviklingen af det fysiske miljø. I tillæg til forelæsninger, diskussioner og ekskursioner, arbejdes med en gennemgående analyseøvelse, der løses i mindre grupper. Der tages udgangspunkt i en nutidig byplancase og spørges: - Hvad var baggrunden for denne indsats? Hvilke problemer lå til grund? - Hvem var involveret i projektet? Aktører / interessenter. Offentlige og private. - Var der konflikter knyttet til indsatsen? Hvilke? - Hvilke plantiltag / politikker blev gennemført? Hvorfor? Hvad var mål og forventninger? - Hvordan blev projektet gennemført. Hvilke bypolitiske instrumenter blev anvendt? - Hvad var resultatet? Hvor og hvordan kan dette konkret aflæses i byen? - Kvalitativ vurdering af resultatet. - Hvad kan vi lære af casen? Amager og eksempler fra Amager benyttes som gennemgående case for forelæsninger og øvelse. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, ekskursioner (herunder studietur) samt en gennemgående projektopgave. Forelæsninger giver et overblik over problemfeltet, basal teori knyttet til det samt overblik over konkrete problemstillinger i byudvikling og bypolitiske indsatser. Ekskursioner giver en intuitiv indsigt i problemfeltet knyttet til særlige steder, studierejse giver en international vinkel på bypolitiske problemstillinger og virkemidler. I projektopgaven opøves evne til at knytte det indlærte til en virkelig case gennem simpel analyse. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Landskabsarkitekter og bydesignere arbejder i praksis med situationer hvor byplan- og landskabsarkitektoniske løsninger indgår som en del af en samlet løsning på problemer, hvor mange aktører og politiske indsatser er i spil. Kurset sætter bydesignere og landskabsarkitekters specialistviden ind i en bypolitiske kontekst ved at give de studerende en kendskab til væsentlige problemstillinger i byudvikling og de til typiske bypolitiske indsatser knyttet hertil, samt grundlæggende forståelse af samspillet mellem aktører og af planlægningens betydning for den faktiske udvikling af byerne. Der er særligt fokus på den fysiske planlægnings rolle. Der opøves analyse af en bypolitisk case og vurdering af faktiske resultater på baggrund af litteratur, primær og sekundærdata, problemanalyse. Projektarbejdet og opgaveaflevering foregår i grupper for at træne samarbejde. Når kurset er færdigt ventes den studerende at kunne: Viden: - Identificere og beskrive grundlæggende elementer i bypolitiske problemer og indsatsområder - Identificere og beskrive væsentlige bypolitiske aktører og deres roller i den fysiske planlægning - Indsamle litteratur samt primær- og sekundærdata, bearbejde det og vurdere dets kvalitet og relevans for den givne analyseopgave Færdigheder: - Analysere en given bypolitisk case med hensyn til baggrund, aktører, konflikter, konkrete tiltag og resultat. Kompetencer - Arbejde effektivt i en gruppe om et fælles projekt og selvstændigt tage ansvar for resultatet - Reflektere over byområders kvalitet og byplanlæggerens og landskabsarkitektens rolle i byudvikling. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Andersen, Hans Thor: Bypolitik i Danmark efter 1960 - i historisk perspektiv. I Christensen, Søren Bitch: Den moderne by, Aarhus Universitetsforlag, 2006. Sehested, Karina, (red): Bypolitik mellem Hierarki og netværk. Akademisk forlag, 2003. Særligt s 9- 35, kapitel 5, Engberg, Lars: Konsensusstyrring i kvartersløft af , samt kapitel 6: Sehested, Karina: Nye planlæggerrroller i byens netværksstyring. Ærø, Thorkild og Gertrud Jørgensen: implementering af bypolitik i Norden. Nordisk Misterråd 2005. s 9-61. http://www.norden.org/pub/sk/showpub.asp?pubnr=2005:502 | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Gertrud Jørgensen, gej@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331828 Christian Fertner, chfe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331782 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||