Skov & Landskab | |||||||||||
English title | Analysis of Urban Space | ||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt de centrale og generelle problemstillinger, der rejses i kursets litteratur og øvelser. Eksamen er en individuel mundtlig eksamen. Vægtning: Den mundtlige eksamen tæller 100%. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af 4 opgaver i analysemetoder, som laves i løbet af de første 6 uger. | ||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, ekskursioner og øvelser fordeles jævnt over kursusforløbet. | ||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||
Begrænset deltagerantal | Maximum 50 studerende. Kurset er obligatorisk for studerende i fagpakken byplan på bachelor i landskabsarkitektur og bydesign. | ||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||
Kurset giver en grundlæggende introduktion til hvordan byrums brug og betydning kan analyseres. Byanalyser benyttes til at understøtte beslutninger om design og planlægning i den lille skala (pladsen, stedet) såvel som i den store skala (byen, regionen). På kurset lægges vægt på at at de studerende gennem feltarbejde og opgaveløsning i grupper opnår praktisk erfaring med gennemførelse af dataindsamling, analyser og præsentation af resultater. Kurset består af en projektdel og en teoridel, der forløber sideløbende. I projektdelen løses opgaver om forskellige analyseteknikker i grupper. Dette sker i fire byanalysemetode-forløb, hvor følgende analysemetoder applikeres: - spørgeskema - kvalitativ interviewteknik - observation - strukturanalyse Via de fire metodeforløb opøves færdigheder og erfaring indenfor udformning, udførelse, grundlæggende dataanalyse, konklusion og fremstillingsteknik. Analysearbejdet foregår dels som feltarbejde og dels som skrivebordsarbejde. Forløbene med spørgeskema, kvalitative interview og observation omhandler aktørers brugsmønstre og præferencer i et udvalgt byrum, der fungerer som gennemgående case for øvelse. Strukturanalysen betjener sig af statistiske data fra statistikbanker og sammenligner udvalgte parametre på by- eller bydelsniveau. I teoridelen behandles "hovedformerne" inden for dataindsamling og analyse: det kvantitative (tal, mængder) og det kvalitative (betydning, vurdering) og deres applikation inden for byanalyser. Der fokuseres på betydningen af formål/vidensbehov, for-forståelse af byrummets betydning (teori), teoretiske hovedpositioner inden for sammenhængen mellem byrum og adfærd, samt de særlige krav som rumlige og planlægningsmæssige problemstillinger stiller til byanalyser: hvordan undgår man at tilskrive byrummet en betydning som det ikke har? | |||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, ekskursioner, feltarbejde, projektarbejde i grupper, vejledning, fremlæggelser og kollektive refleksioner. Forelæsninger giver et overblik over karakteristika ved rumlige problemstillinger, hvilke analytiske tilgange der harmonerer problemstillingerne samt hvilke metoder der er applikerbare. Via fire projektopgaver opøves erfaringer med forskellige analysemetoder. Undervisningsformen skulle dermed give gode muligheder for at knytte teori og praksis tæt sammen. Alle projektopgaverne løses i grupper og danner udgangspunkt for den afsluttende individuelle eksamen. | |||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give den studerende grundlæggende kendskab til centrale metoder til analyse af byrums brug og betydning, samt en forståelse af hvilke krav rumlige og planlægningsmæssige problemstillinger stiller til valg af metodisk tilgang. Desuden skal kurset give de studerende en forståelse af de grundlæggende forskelle mellem kvantitative og kvalitative analysetilgange samt erfaring med afprøvning af kvantitative og kvalitative byanalysemetoder. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - definere og identificere grundlaget for kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og analysemetoder - have grundlæggende øvelse i at applikere generelle metoder indenfor et bymæssigt, rumligt genstandsfelt. - udvise overblik over samspillet mellem planlægningsmæssige og rumlige problemstillinger og analysemetoder Færdigheder: - indsamle, analysere og fremstille data på baggrund af forskellige metodiske byanalyse-forløb - udvælge og anvende metoder til at afdække byaktørers brugsmønstre og præferencer - udvælge og anvende metoder til at sammenligne byområder på baggrund af udvalgte indikatorer - formidle sig skriftligt og mundtligt om en specifik byplanmæssig case bearbejdet via litteraturlæsning og dataindsamling og problemanalyse Kompetencer: - overføre teorier og principper til nye situationer - perspektivere og diskutere hvilke rumlige og bymæssige værdier, potentialer og kvaliteter forskellige analysemetoder er i stand til at belyse, samt hvordan disse er relateret til rationaler bag byens planlægning og styring (bypolitik) - samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af analyseforsøg | |||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||
Gans, Herbert The Potential and the effective environment Gans Herbert Urban vitality and the fallacy of physical determinism Gollege, R. G. og Stimson, R. J. 1997. Spatial bahavior, The Guilford Press, New York, London Hansen, Erik Jørgen og Bjarne Hjorth Andersen 2000. Et sociologisk værktøj: introduktion til den kvantitative metode, Forlag: Hans Reitzel. Kvale, Steiner Interview Næss, Petter og Jensen, Ole B. 2005. Bilringene og cykelnavet, Aalborg Universitetsforlag Olsen, Henning 2006. Guide til Gode Spørgeskemaer, SFI 06:11 Pedersen, Kirsten B. & Nielsen, Lise Drewes (red.) 2001. Kvalitative metoder : fra metateori til markarbejde. Roskilde universitetsforlag. Thagaard, Tove 2007. Systematik og indlevelse : en indføring i kvalitativ metode. Akademisk Forlag | |||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||
Thomas Sick Nielsen, sick@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331830 Trine Agervig Carstensen, tac@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331840 | |||||||||||
Studienævn | |||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||
| |||||||||||