Skov & Landskab | |||
English title | Management of semi-natural areas | ||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 1.år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 5 (ECTS) | ||
Kursustype | Fælleskursus | ||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Beskrivelse af eksamen: Eksamen vil foregå som en portfolio eksamen, hvor de studerende løbende skal udarbejde ekskursionsnoter, der afleveres til den kursusansvarlige ved endt forløb. Afleveringen skal foregå individuelt. Det afleverede materiale underkastes intern censur og bedømmes som bestået / ikke bestået. bestået/ikke bestået, intern censur | ||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Højst 25% fravær. | ||
Rammer for undervisning | Intensivt sommerkursus, som gennemføres i ugerne 33 og 34 (10. - 21. august 2009). | ||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Anbefalede forudsætninger | Kurset forudsætter et grundlæggende kendskab til botanik, økologi og jordbundsforhold. | ||
Begrænset deltagerantal | Max. 25 deltagere | ||
Kursusindhold | |||
Kursusforløbet er kort og intensivt, hvilket betyder at de enkelte emner ikke behandles dybtgående, men at forløbet må betragtes som en appetitvækker til en række emneområder. kurset beskæftiger sig plejemetoder og -planlægning i forhold til: Overdrev Ferske enge Moser Vandløb, søer og vådområder Ådale Strandenge Kystklitter Hede, samt "Landbrugsnatur" og frivillig naturgenopretning. Bynære, multifunktionelle "natur"-områder. Invasive arter. Det er vægtet højt, at forløbet har fokus på praksis og de problemstillinger man møder i felten. Det betyder at størsteparten af undervisningsforløbet foregår i felten. | |||
Undervisningsform | |||
Undervisningen vil bestå dels af klasseundervisning (ca. 25%), dels undervisning i felten (ca. 75%). Sidstnævnte vil være en kombination af indlæg fra lokale ekskursionsværter, øvelser, opsamling og indlæg fra lærere/studerende. Det betyder, at de studerende vil blive præsenteret for ny viden i felten. I forbindelse med feltundervisningen skal den studerende dagligt udarbejde ekskursionsnoter/-referater, og disse noter danner grundlag for bedømmelen af kurset som bestået/ikke bestået. Den kursusansvarlige er gennemgående faglig person i forløbet, men her ud over suppleres med praktikere fra det grønne erhverv (kommuner, entreprenører, rådgivere og forvaltere samt andre fagligt kompetente personer). | |||
Målbeskrivelse | |||
Målet med kurset er, at den studerende skal kunne beskrive og vurdere et konkret natur/kulturareal, samt opstille målsætninger for arealet under hensyntagen til økonomiske, økologiske og sociale interesser. Den studerende skal kunne anvise forskellige indgreb og metoder, der kan fører til målopfyldelse samt vurdere konsekvenserne heraf. Det indebærer at den studerende skal kunne: - Bestemme og navngive de mest almindelige danske naturtyper, - Udpege urter, træer og buske, der er karakteristiske for de forskellige naturtyper. - Vurdere tilstanden og potentialet på et konkret areal. - Definere relevante og realistiske målsætninger for et konkret areal på baggrund af en overordnet målsætning samt areal-besigtigelse. - Beskrive forskellige plejemetoder, deres potentiale og begrænsninger. - Vælge plejemetoder der passer til en konkret målsætning og areal. - Vurdere hvilke problemer der kan være på et konkret areal - Vurdere konsekvenserne af de forskellige plejetiltag og opstille alternativer - Formidle de valgte mål og metoder til medstuderende og underviserne. | |||
Litteraturhenvisninger | |||
Det skriftlige materiale vil omfatte artikler, vejledninger og kapitler fra lærebøger. I alt omfatter læsestoffet ca. 500 sider, som delvist forventes læst inden kursus-start. | |||
Kursusansvarlig | |||
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331580 Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovdrift og træprodukter, Tlf: 35331692 | |||
Deltagerbetaling | |||
Der indgår en ekskursion til Jylland, hvor de studerende selv må betale overnatning (vandrerhjem) + passage af Storebælt. | |||
Studienævn | |||
Studienævn NSN | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||
| |||