Skov & Landskab
30 % Inst. for Jordbrug og Økologi 17 % Inst. for Jordbrug og Økologi 14 % Fødevareøkonomisk Institut 13 % Inst. for Grundvidenskab og Miljø 26 % | |||||||||||||||||||||
English title | Thematic Course: Nature, Environment and Society | ||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af individuel mundtlig fremlæggelse, der tager udgangspunkt i projektrapporten og spørgsmål til case pensum Vægtning: Mundtlig eksamen 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Præsentation af projektmilepæle Opponering på fremlæggelser Deltagelse i journal clubs Deltage i 4 af 5 cases Deltagelse i gruppeprojektarbejde | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Økologi og naturresurser Klima jord og Planter | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
Kurset rummer udvalgte dele af den generelle miljø- og naturforvaltning. Ikke alle elementer vil blive behandlet i detaljer, men udvalgte cases vil præsentere problemstillinger og løsninger inden for natur- og miljøforvaltning. Eksempler på cases omfatter: Naturpleje: Mål og målopfyldelse med udgangspunkt i botaniske og zoologiske værdier Analyser af naturgrundlag og kulturhistorie Plejemetoder, fx græssere i naturplejen Landbrug o.a produktionserhverv i det åbne land: Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme Phosphatbelastning af søer Husdyrproduktion - hvad kan naturen bære Økologisk jordbrug - hvad kan de i forhold til konventionelle Transgene planter Agerlandets flora og fauna Naturgenopretning: Mikrobiologiske forhold Scenarier for og konsekvensvurdering af naturgenopretningsprojekter, fx mht. genudsætning af dyr Arealanvendelse og grundvand: Fluxe af nitrat og pesticider i jord- og grundvandsfasen Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser Modellering Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen Arealrelaterede data Kvalitetsmål Habitatbeskyttelse: Pressures (fx luftbåren forurening og critical loads/levels) Status (Flora og fauna) Response (retlige forhold, internationale konventioner, rødlister) Monitering af nature- og miljøtilstand Miljøøkonomi Skovrejsning: Planlægning Datagrundlag Analyser af naturgrundlag | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i journal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden - Beskrive sammenhænge mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer - Beskrive hvordan kulturlandskabet udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer - Identificere de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen - Beskrive forskellige former for natur- og miljørelaterede data af relevans for løsning af en given natur- og miljøforvaltningsmæssig problemstilling - Angive metoder til beskrivelse af landskabets og naturressourcers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning - Beskrive værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen Færdigheder - Udvælge og anvende metoder til beskrivelse af landskabets og naturressourcers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning - Vurdere og tage kritisk stilling til forskellige former for faglig viden relateret til natur- og miljøforvaltning, herunder afdække den faglige videns forudsætninger og antagelser, validitet, pålidelighed og generalisérbarhed - Udvælge og anvende natur- og miljørelaterede data til at belyse en given problemstilling i natur- og miljøforvaltningen Kompetencer - Kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området - Identificere og diskutere problemstillinger i relation til natur- og miljøforvaltningen - Indgå i tværfagligt samarbejde med andre - Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden og reflektere over læreprocessen | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Materiale til de enkelte cases og forelæsninger | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Tove Enggrob Boon, tb@life.ku.dk, Skov & Landskab/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331760 Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331819 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||