Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 30 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Individuel mundtlig prøve på basis af 3 projektopgaver og et hovedprojekt. De tre projektopgaver er: individuelt studie, materialestudie og plantestudie. Den individuelle mundtlige prøve består af gennemgang af et emne i hovedprojekt, samt gennemgang af individuelt projekt og plantestudie Emne for projektgennemgang fastlægges i god tid inden mundtlig prøve. Weight: Den individuelle mundtlige prøves projektgennemgang af hovedprojekt tæller 60 %, og andre projekter 40% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Hovedprojekt og 3 projektopgaver skal være afleveret. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A Blok 1 Week Structure: C, Fortrinvis adgang til cgd Blok 2 Week Structure: A Blok 2, Fortrinvis adgang til cgd | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Håndværk og æstetik i landskabsarkitektur | ||||||||||||||||
Restrictions | 50 | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Planter og teknologi fokuserer på funktionelle, biologiske og teknologiske aspekter inden for landskabsarkitektur, samtidig med at de kunstneriske og æstetiske aspekter indgår for at bevare faglig fokus, helhed og motivation. Emnerne er: Terræn, befæstelser, terrænmure, trapper, anvendelse af planter og vegetationstyper, afledning af vand, drift og pleje I kurset behandles basale materialer som indgår i landskabsarkitektprojekter grundigt: træer, buske, urter, græs, jord, vækstmedier, vand, natursten, beton, asfalt, grus og træ. Andre materialer berøres når de indgår i et projekt eller når det er hensigtmæssigt for at belyse en problemstilling. Forelæsninger, gæsteforelæsninger og studier baserer sig på et stort udvalg af litteratur, normer og standarder. I kombination med ekskursioner og små skitseringsøvelser samles emner i små læseblokke. Basale konstruktioner som: plantehuller, og -bede, rodvenlig befæstelse, græsbede, befæstelser, terrænmure, trapper og terræninventar indgår i forelæsninger og i problembaserede studier (læseblokke). Problembaserede studier om: materialevalg, terræn, plantevækst, afvanding af befæstelser og kotering bruges til at introducere relevant litteratur, samt til at træne evnen til at indhente viden og bruge den i skitserng og projektering Som et led i forståelsen af planter og teknologi i landskabsarkitektur indgår et praktisk kursus på RTS / Vilvorde i Roskilde i 8 arbejdsdage. Sikkerhedsfodtøj påkrævet. Det praksisnære og konkrete i landskabsarkitektens arbejdsmetode - skitsering og projektering - kombineres med et teoretisk og metodologisk fundament Til sidst i kurset løses et større landskabsprojekt, der planlægges og projekteres fra program til hovedprojekt. Under skitsering studerer den studerende emner inden for planter og teknologi. Hovedprojektet projekteres i CAD. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset er delt op i mindre forløb, rytmen i forløbet følger de tre hovedingredienser: Materialestudie med praktisk kursus, plantestudie og hovedprojekt med individuel studie I blok 1 indgår forelæsninger,læseblokke, gæsteforelæsninger, ekskursioner, problembaserede studier, skitsering, fremlæggelse og kritik i gennemgang af en række emner. I blok 2 indgår et større landskabsarkitektprojekt, der løses i grupper. Hver studerende studerer individuelt et udvalgt emne med udgangspunkt i gruppens projekt, som en del af forløbet, der indgår desuden CAD-instruktion relevant for hovedprojekt. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Planter og teknologi i landskabsarkitektur er et planlægningsfag med særlig fokus på planter og teknologi. Ved at bygge bro mellem planlægningsprocessen samt planter og teknologi får man både et dybere kendskab til planlægningsprocessen og en klarere forståelse af behovet for viden og færdigheder inden for planter og teknologi. Vekselvirkning giver altså både viden og kompetancer. Planter og teknologi i landskabsarkitektur behandler de mest basale emner inden for de landskabsarkitektoniske elementer, senere i andre kurser har man mulighed for dykke længere ned i planter og teknologi, i andre beslægtede emner eller dele af den landskabsarkitektoniske planlægnings- og projekteringsproces. Den studerende udvikler viden og færdigheder inden for landskabsarkitektfagets arbejdsmetoder. Viden om planter, vegetationstyper, materialer, samt tekniske, konstruktive og biologiske forhold indgår i de relevante landskabsarkitektens planlægning og projektering. Landskabsarkitektfagets arbejdsmetoder, som skitsering, planlægning og projektering, detaljering udvikler og nuancerer viden og færdigheder i planter og teknologi. Efter kurset forventes den studerende at Viden - Have kendskab til basisviden om materialer og elementer i landskabsarkitekturen som befæstelser, terræntrapper, terrænmure, terræninventar, beplantning og græs. - Være i stand til at indhente, vurdere og anvende viden om planter og teknologi inden for forskellige faser af planlægning og projektering på basis af anbefalede metoder og metoder fra tidligere studieaktiviteter. Færdigheder - Have forståelse af landskabsarkitekturen som både kunstnerisk og funktionel disciplin med særlig indsigt i planter og teknologi. - Kunne udarbejde planer for h.h.v. terrænregulering, afvanding, belægning og beplantning, samt vurdere og bedømme disse. Kompetencer - Overføre teori og metoder fra skitsering, indhentning af viden og projektering til andre emner eller andre dele af et landskabsarkitektprojekt. - Vurdere og bedømme behovet for viden og muligheden for at bearbejde den i et landskabsarkitektprojekt. - Reflektere over hvordan planter og teknologi kan bidrage til landskabsarkitekturen. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Olsen Ib Asger, Planter i miljøet Forlaget Grønt Miljø 1999. Holgersen og Dam, Befæstelser, Forlaget Grønt Miljø 2002. Normer og vejledning for Anlægsgartnerarbejde. 2005. Danske Anlægsgartnere. Forlaget Grønt Miljø. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Torben Dam, toda@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331797 Stephan Pauleit, sp@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331787 Jan Luxhøj Støvring, jls@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 52831837 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||