Skov & Landskab | |||||||||||||
English title | Landscape Analysis | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Gruppen præsenterer den afsluttende, selvstændige opgave. Derefter individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i den afsluttende opgave. Fremgangsmåde, analyseresultat og fremstilling vurderes. Vægtning: Mundtlig eksamen 100 % 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af min. 3 opgaver i analyseteknik, som laves i løbet af de første 6 uger. | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende forhold mellem uger. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 310039 Plan og design 310040 Naturgrundlaget 1 - Den levende jord 310041 Naturgrundlaget 2 - Vegetation og økologi Plan og design, Naturgrundlaget 1 og 2 | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 50 | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset består af en projektdel og en teoridel. I projektdelen løses dels opgaver om forskellige analyseteknikker i gruppe og dels en selvstændig planlægningsopgave. Lokalisering af vindmøller eller udpegning af et område for skovrejsning er eksempler på opgaver. I tilknytning til projektdelen indlægges løbende teoridelen, der sætter landskabsanalysebegrebet i perspektiv m.h.t. værdigrundlag, teknikker og planlægningsmæssig sammenhæng. På baggrund af geomorfologiske og topografiske kort, flyfotos og registrering i marken foretages en historisk analyse, en rumlig analyse og en områdeanalyse af det givne landskab. Disse analyser giver en grundlæggende forståelse for landskabets indhold og udvikling. Herefter gennemføres en vurdering af landskabets muligheder og begrænsninger/sårbarhed og det fremtidige anlægs krav og påvirkninger, og den studerende udarbejder et forslag til lokalisering. Sideløbende hermed introduceres relevante tematiske kort. Mulige scenarier eller alternativer og forslagets rumlige og visuelle konsekvenser illustreres derefter. Kurset afsluttes med en selvstændig opgave, som løses gruppevis. Da problemstillingen og det valgte landskabsområde er nyt i forhold til de forudgående opgaver, kræver det, at den studerende vurderer de forskellige analysemetoders generelle kvaliteter og forstår at anvende dem i en ny sammenhæng. Det er ikke en forudsætning for deltagelse at man har forudsætninger i GIS, og der undervises ikke i brugen af GIS. Men gennem kursusdeltagere, der behersker dette redskab, kan GIS inddrages i løsning af opgaverne. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, ekskursioner, registrering, kortlægning og analyser i marken, projektarbejde i grupper og individuelt, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Projektopgaverne præsenteres ved "minifremlæggelser" hvor udvalgte eksempler på arbejdsresultater fremlægges i plenum. Lærere og studerende bidrager med kritik og diskussion ved alle fremlæggelser. Projektopgaverne og den afsluttende selvstændige opgave løses i grupper. M.h.t. fremstilling lægges hovedvægten på grafisk præsentation, men støttet skriftligt og mundtligt. Den mundtlige eksamen består af fremlæggelse af den selvstændige opgave. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give overblik og viden om væsentlige kort og datakilder samt relevante typer af landskabsanalyser til fysisk planlægning, projektering og forvaltning i byen og det åbne land. Målet er endvidere at give praktiske færdigheder og kompetencer til at anvende diverse korttyper og landskabsanalysemetoder samt til at præsentere og argumentere for analyse- og planresultater. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Udvise overblik over væsentlige topografiske og tematiske kort samt datakilder til landskabsanalyser - Udvise overblik over og kendskab til relevante typer af landskabsanalyser - Reflektere over teorier og principper for anvendelsen af disse metoder til landskabsanalyse. - Beskrive sammenhængen mellem den valgte landskabsanalysemetode og planresultatet. Færdigheder: Vælge mellem og anvende relevante værktøjer og analysemetoder til at: - kortlægge landskabets indhold og bindinger, - forstå og få overblik over landskabet (historisk -, rumlig - og område-analyse, - vurdere landskabet (værdianalyse), - lokalisere nye anlæg og tiltag i landskabet (lokaliseringsanalyse) - præsentere landskabsanalyser og argumentere for planløsninger i Power Point. - konsekvensbedømme planlagte landskabsændringer (konsekvensanalyse). Kompetencer: - Samarbejde med medstuderende fra samme og tilgrænsende fagområder om kortlægning af egenskaber ved en lokalitet samt gennemførelse og formidling af landskabsanalyser. - Selvstændigt vælge, strukturere og gennemføre samt præsentere landskabsanalyser til forståelse, løsning og formidling af nye problemstillinger. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Stahlschmidt, P., 2001: Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. Supplerende litteratur: - Fritzbøger, B., 1998: Det åbne lands kulturhistorie. DSR Forlag. - Korsgaard, P., 2006: Kort som kilde - en håndbog om historiske kort og deres anvendelse. Dansk Historisk Fællesråd, Sammenslutningen af lokalarkiver. - Lynch, Kevin, 1950: The Image of the city. Massachusetts, S. - McHarg, Ian, 1969 (paperback ed. 1971): Design with nature, Garden City, New York, Natural History Press. - Primdahl, J, 2000. Strategisk landskabsanalyse. I: "Landskabet vi lever i" s. 234-247- Arkitekturforlaget. - Skov- og Naturstyrelsen, 2007: Vejledning om landskabet i kommuneplanlægningen. Miljøministeriet. (Landskabskarakter¬metoden) http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/2007/Landskabsvejledning.htm - Skov- og Naturstyrelsen, 2000: Visualiseringer og VVM - behov, metoder, teknikker, eksempler. Miljø- og Energiministeriet. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Vibeke Nellemann, vne@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331841 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||