Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Three blocks | ||||||||||||||
Credits | 21.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig auditorieeksamen 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 31 October 2008 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: formiddag / Øvelser: eftermiddag. Forelæsninger samt oversigtsforelæsninger med et patofysiologisk sigte. Forelæsningerne suppleres med case-baseret undervisning, samt praktiske laboratorieøvelser. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur 6 praktiske øvelser i blok 3 og blok 4. Evaluering af praktiske øvelser | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Biologisk basiskursus | ||||||||||||||
Restrictions | 180 | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Fysiologi. Nerver, muskler, blodet, hjertet, kredsløbet, forplantningsorganerne, mælkekirtler, respiration, membran- og transportfysiologi, ernæringsfysiologi, stofskifte- og energiomsætninig, temperaturregulering, endokrin funktion samt specielle funktionelle forhold hos nyfødte dyr. Metabolisk biokemi Omsætning af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat og lipid) og mikronæringsstoffer (vitaminer og sporelementer). Samspillet mellem forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne samt mikronæringsstoffernes betydning herfor, herunder fordøjelse, absorption og faste hos normale dyr. Desuden drøvtyggernes specielle stofomsætning. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
De anførte emneområder dækkes ved en række emnebegrænsede forelæsninger samt oversigtsforelæsninger med et patofysiologisk sigte. Forelæsningerne suppleres med case-baseret undervisning, praktiske laboratorieøvelser samt IT-baseret undervisning. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Det er målet at den studerende tilegner sig viden om og forståelse for den normale funktion af celler, væv, organer og organisme, fra det enkelte molekyle til den komplekse funktion i det hele dyr. Den studerende skal på baggrund af denne viden blive i stand til at vurdere om en given tilstand afviger fra det normalfysiologiske. Det er desuden målet at den studerende opnår en vis indsigt i videnskabelige metoder af relevans for faget. Når kurset er færdigt skal den studerende kunne: (Viden) - Kende og beskrive almene fysiologiske principper - Beskrive funktionen af de vigtigste organer og organsystemer - Beskrive samspillet mellem organer og organsystemer - Have overblik over organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismes adaptation til ændrede vilkår - Beskrive omsætningen af hovednæringsstoffer og mikronæringsstoffer (Færdigheder) - Anvende fysiologiske principper til forklaring af organers funktion og regulering - Anvende fysiologisk viden til at vurdere om en given tilstand afviger fra det normale - Anvende fysiologisk viden til forståelse af patologiske tilstande og terapeutiske strategier - Beregne og/eller estimere fysiologiske størrelser - forstå videnskabelige metoder til beskrivelse og analyse af fysiologiske problemstillinger - Kommunikere om fysiologiske og visse biokemiske forhold ved hjælp af fagenes terminologi (Kompetencer) - Samarbejde med medstuderende om løsningen af fysiologiske problemstillinger - Tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger inden for faget - Formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk - Arbejde selvstændigt med henblik på udvikling af fagets videngrundlag En studerende, der opnår karakteren 12, skal have vist en udpræget grad af kendskab til almene fysiologiske principper, organers funktion og disses samspil. Samtlige eksamensspørgsmål skal være besvaret fyldestgørende. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Cunningham "Textbook of veterinary physiology", Saunders, 4th ed. Silverthorn "Human Physiology", Pearson, eth 4. ed. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 35332511 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||